Laksemousse


Laksemousse er en rigtig retro-forret. Og på billedet kan i se, at den derfor også er anrettet på den helt rigtige retro-måde. Der mangler bare en cherrytomat skåret over i et zigzag-mønster.
Jeg fandt opskriften på Dansukker, ikke lige et sted jeg naturligt ville have søgt efter den type opskrift, men Google er min ven.
Jeg lavede en halv portion, da vi ikke lige var 10 mennesker, men skriver opskriften som originalen.

Laksemousse 10 personer:

3 blade husblas
2 dl let creme fraiche
200 g smøreost naturel light/ friskost light
300 g kogt laks
100 g rejer
100 g rød rogn
1 spsk. fintrevet citronskal
2 spsk. finthakket dild
1 dl finthakket porre
1 tsk. paprikapulver
2 knsp. hvid peber

  • Læg husblas i blød. Rør creme fraiche og smøreosten sammen. Bland de øvrige ingredienser i og vend godt rundt.
  • Tag husblassen op af vandet og smelt den i microbølgeovnen eller en lille gryde.
  • Tag lidt af laksemoussen og rør ud i husblassen. Rør det derefter ind i resten af laksemoussen.
  • Fordel moussen i 10 små portionsforme, eller i en stor. Du kan evt. forre formen med plastfilm inden.
  • Stil moussen i køleskabet så den kan stivne natten over.

Jeg havde ikke helt små portionsforme, så det blev en lidt stor portionsanretning.
Jeg lavede ikke en dressing til, da jeg synes det var unødvendigt. Retten blev naturligvis serveret på en bund af strimlet icebergsalat og med en skive citron ved siden af.

Skriv et svar

