Rababermuffins med kokos

Der er jo rababersæson lige nu. Og selvom jeg har en rababerplante i haven, så er den så lille, at den ikke rigtig giver noget udbytte endnu. Derfor har min mor været så sød at pakke små poser med rababer til fryseren. Så er de klar til senere brug.
Jeg havde lyst til at prøve at lave muffins med rababer med det samme, så de her er lavet med frisk stængler. Men hvis du bruger frosne rababer, så lad dem tø op først og følg ellers opskriften som normalt.
Jeg har fundet opskriften i Claus Meyers Almanak. Opskriften var nem at gå til, da det var ingredienser, jeg allerede havde i huset. Men det overraskede mig, at der ikke skulle hævemiddel i. Resultatet blev nu alligevel let og luftigt.

Rababermuffins med kokos, 12 stk.

2 rababerstængler
100 g blødt smør
200 g + 2 spsk rørsukker
3 æg
100 g hvedemel
50 g kokosmel

  • Rababerstænglerne renses og skæres i skiver på ca ½ cm’s tykkelse. Kom dem i en lille skål og drys de 2 spsk rørsukker over. Lad dem trække i 15 minutter.
  • Rør det bløde smør sammen med 200 g rørsukker. Pisk derefter et æg i ad gangen. Det er vigtigt at æget optages fuldstændigt inden det næste tilsættes.
  • Tilsæt mel og kokosmel, og rør grundigt indtil dejen er ensartet. Til sidst vendes rababerstykkerne i dejen.
  • Fordel dejen i muffinsforme og bag dem ved 180 grader i 15 minutter til de er gyldne og sprøde på toppen.
Skriv et svar

