Paprikakylling med varm kartoffelsalat

Jeg var lidt skeptisk inden jeg lavede retten, men jeg havde sat mig for at finde flere retter, hvor jeg kunne bruge røget paprika. Det viste sig at den søde og lidt syrlige smag fra den varme kartoffelsalat, fungerede godt sammen med den røgede smag fra paprikaen.
Jeg brugte små friske korianderblade, som jeg selv havde dyrket i vindueskarmen. De havde en dejlig mild og frisk smag. Normalt er jeg mere tilbageholden med at bruge koriander, da jeg er en af de mennesker der synes, at det smager lidt af sæbe. Men i denne her ret fungerede det perfekt. Om det skyldes at mine smagsløg er blevet mere voksne, eller om det er fordi korianderbladene var friske og spæde, ved jeg ikke. Men det virkede!

Paprikakylling med varm kartoffelsalat, 2 pers.:

Kylling:

2 kyllingebryster skåret i tern
1 fed hvidløg
½ tsk røget paprika
1 spsk olivenolie
Salt og peber

  • Kyllingen kommes i en frostpose sammen med olien, et presset fed hvidløg og paprikaen. Sørg for at kyllingen bliver vendt godt rundt i krydderierne.
  • Steg kødet på en varm pande til det er gennemstegt og der er lidt stegeskorpe på kyllingen. Smag til med salt og peber.

Kartoffelsalat:

500 g nye kartofler skåret i halve
1 dåse majs
½ rødløg i tynde skiver
Saften af ½ citron
1 spsk olivenolie
1 håndfuld korianderblade, groft hakkede
Salt og peber

  • Kog kartoflerne i rigeligt vand i ca. 15 minutter.
  • Imens kommes de fintsnittede rødløg i en stor skål og citron og olie tilsættes.
  • Tilsæt majsene til kartoflerne og kog i yderligere 2 minutter. Dræn vandet fra og kom kartofler og majs ned til rødløgene. Vend godt rundt sammen med korianderbladene og smag til med salt og evt. peber.
Skriv et svar

