Hvide asparges med æggevinaigrette

Det er stadigvæk aspargessæson! Jeg har altid holdt mig til de grønne asparges, for jeg synes, at de hvide asparges var dyre og besværlige. Men det viser sig, at jeg tog fejl.
De hvide asparges er dyre at købe i Danmark, men i Tyskland, hvor hvide asparges er voldsomt populære, er de noget mere rimelig i prisen. Jeg købte et bundt på 500 g for 2,8 euro. Det er en rigtig god pris.
Så er der bare det der med, at jeg synes, at de var besværlige. Det passer næsten heller ikke. Det eneste “besværlige” ved dem er, at de skal skrælles. Og det var altså meget overkommeligt. Så næste gang det er aspargessæson, skal jeg nok have fundet nogle flere opskrifter til hvide asparges.
Denne her opskrift fandt jeg hos Magasinet Mad!

Hvide asparges med æggevinaigrette. 2. pers:

½ bundt hvide asparges
4 skiver seranoskinke
3 æg
1 spsk. dijonsennep
2 spsk. hvidvinseddike
6 spsk. olivenolie
Salt og peber
1 lille bakke karse

  • Lav først æggevinaigretten. Kog æggene i ti minutter, så de er hårdkogte. Afkøl dem med det samme og pil dem, når de er kolde nok. Derefter finthakkes æggene.
  • Pisk sennep og hvidvinseddike sammen, og pisk olien i lidt efter lidt, så dressingen tykner en smule. Smag til med salt og peber.
  • Klip karsen fint og vend den sammen med æggene og dressingen.
  • Seranoskinken lægges på en bagplade med bagepapir. Bag skiverne ved 200 grader i 6 minutter til de er sprøde.
  • Skyl aspargesene og bræk den nedeste træede ende af. Skræl de hvide asparges forsigtigt og kog dem i ca. 5 minutter.
  • Anret de hvide asparges på et lille fad. Fordel vinaigretten over aspargesene og drys den knuste, sprøde skinke over til sidst.
  • Server sammen med lidt groft brød.

Skriv et svar

