Risotto med grønne asparges – gæsteindlæg

Efter at have fået risotto – en rigtig 00’er-nyklassiker – serveret utallige gange på restauranter tænkte jeg, at det vist var på tide at få afprøvet det hjemme. Jeg tog udgangspunkt i en opskriften fra den italienske kogebog “Sølvskeen”, men har ændret nogle småting. Det smagte glimrende, selv om jeg dog må indrømme, at risotto for mit vedkommende nu altså er bedst som forret. Jeg serverede med stegt kyllingebryst og grøn salat – no frills.

Risotto til ca. 4 personer (ca. 6 pers., hvis serveret som forret):

500 g grønne asparges
1 ½ l grøntsagsbouillon (mængden af bouillon vil være forskellig alt efter hvilke ris, du benytter)
65 g smør
3 spsk. olivenolie
1 hakket løg
350 g risottoris
Friskrevet parmesan
Salt

  • Skær hovederne af  aspargesene og rist hovederne i omkring 25 g smør på en pande i et par minutter.
  • Kog resten af aspargesene meget let i 2 minutter og hak derefter stænglerne.
  • Varm resten af smørret, dvs. 40 g, med de 3 spsk. olie i en gryde og svits det hakkede løg.
  • Rør derefter risottorisene i og vend  rundt, til de er dækket af fedtstof. Tilsæt bouillon lidt af ad gangen, fx 1 eller 2 dl, mens risene suger væden under omrøring, det tager omkring 20-30 min. Omkring halvvejs, dvs. efter et godt kvarters tid, tilsættes de hakkede aspargesstængler.
  • Når risottoen er blevet tilpas cremet og blød i konsitsensen, tilsættes aspargeshovederne, og ved serveringen tilsættes den friskrevede parmesanost.
Skriv et svar

