Maj-boller med spinat

Opskriften hedder Maj-boller, men bollerne kan sagtens bages året rundt. Der er ikke nogen ingredienser i, som gør, at de kun kan bages om foråret. Så måske burde de bare hedde spinat-boller.
Opskriften tiltalte mig, for jeg har en lille svaghed for spinat og hytteost. Jeg kan godt lide, at der er ikke fedtstof er i dejen, men da der er hytteost i, blev de alligevel dejlig svampede. Dejen var lidt lind, så bollerne blev ikke formet ret perfekt. Men smagen opvejede det klart.
Opskriften er fra Amo, Den store bagebog 3. Det er en ret stor portion, næste gang laver jeg nok bare halvdelen.

Maj-boller med spinat, 24 stk.:

800 g hvedemel
100 g grahamsmel
5 dl vand
50 g gær
150 g optøet hakket spinat
250 g hytteost
2 tsk. sukker
2 tsk groft salt
75 g græskarkærner

  • Gæren røres ud i lunken vand. Spinat, hytteost, salt, sukker, græskarkerner og grahamsmel tilsættes.
  • Rør hvedemelet i lidt ad gangen, ælt dejen til den er glat og smidig. Stil dejen til hævning og lad den hæve i ca. 45 min.
  • Del dejen i 24 stykker og form dem til boller. Lad bollerne efterhæve i 30 minutter.
  • Pensel bollerne med æg eller mælk.
  • Bag bollerne ved 225 grader i ca. 15 minutter.

Skriv et svar

