Shredded Mexican Chicken

Vi har en forkærlighed for mexicansk mad herhjemme. Jeg burde nok kalde det for tex-mex. For det er mest den amerikanske version af mexicansk mad, som vi spiser.
Kyllingekødet her kan bruges på forskellige måder, men denne gang blev den brugt i en wrap med lidt grønt og ost. Jeg tror også, at kyllingekødet ville passe fint sammen med ris og bønner. Eller måske som fyld på en pizza. Er der nogle, der har andre ideer?

Jeg fandt opskriften hos fifteenspatulas.com. Der hedder den Shredded Mexican Braised Chicken Breast, et meget langt navn, som jeg har tilladt mig at forkorte. Men navnet har jeg beholdt på engelsk, for trævlet mexicansk kylling lyder altså bare ikke så tillokkende. Jeg lavede et par små ændringer, så den passede bedre til mit køkken.

Shredded Mexican Chicken 4 pers.:

4 kyllingebryster
2 dl hønsebouillon
1 dåse hakkede tomater
2 tsk spidskommen
1 tsk stødt chili
0,5 tsk origano
0,5 stødt koriander
1 lauerbærblad
salt og peber

  • Krydder kyllingebrysterne med salt og peber, og brun dem i en tykbundet gryde. Tag kyllingebrysterne op og sæt til side.
  • Tilsæt hønsebouillonen til den varme gryde og sørg for at de brunede stykker i bunden løsner sig.
  • Tilsæt tomaterne og alle kryderierne, undtaget salt og peber. Kom kyllingebrysterne tilbage ned i gryden, læg låg på og bring gryden i kog ved middelvarme. Lad det hele koge i ca. 30 minutter, til kyllingebrysterne er tilberedte.
  • Tag kyllingebrysterne op og lad dem hvile i 10 minutter.
  • Kog tomatsovsen ind ved høj varme, uden låget. Det vil ca. tage minimum 10 minutter. Jo tykkere du vil have sovsen, jo længere tid skal den koge.
  • Imens strimles kyllingebrysterne ved hjælp af to gafler.
  • Når sovsen er klar, tages lauerbærbladet op og den strimlede kylling tilsættes. Gennemvarm retten og smag til med salt og peber
Skriv et svar

