Hjemmelavede flødeboller med marcipanbund

Flødeboller blev lige pludselig rigtig moderne, ikke mindst takket være Summerbird og andre små chokoladesteder. Så begyndte nettet at flyde over med opskrifter på hjemmelavede flødeboller. Og det kan jeg godt forstå, for der er en verden til forskel imellem de små pap-flødeboller fra supermarkedet og de gode hjemmelavede, eller en “gourmet-flødebolle”

Flødeboller stod for mig som endnu en svær ting at lave, men det var nu ikke så slemt. Jeg havde læst en del opskrifter på nettet, men endte med en ret simpel udgave, som Odense marcipan har lavet. Opskriften findes også i Kromans Kogebog, Den dyre/ den billige/ den slanke/ den fede.

Jeg kunne ikke dy mig for også at lave nogle stykker med lakridspulver i skummet. Det blev endnu en succes med lakrids. De blev alle overtrukket med mørk chokolade. Måske kunne hvid chokolade også have fungeret, men måske ville det være blevet for sødt.

Næste gang jeg laver flødeboller, vil jeg lave dem i mini-udgaver. Det vil kun være endnu mere delikat. Så tror jeg, at portionen vil give ca. 45 stk.
Det blev en lidt stor portion, som ikke blev spist på en dag, så jeg opbevarede flødebollerne i køleskabet i 2 dage. Der står egentlig, at de skal opbevares ved 10-12 grader, men sådan et sted havde mit hus ikke. Flødebollerne tog ikke skade af en tur i køleskabet.

Hjemmelavede flødeboller med marcipanbund, 30 stk.:

500 g marcipan
300 g sukker
1 dl vand
150 g pasteuriserede æggehvider
250 g mørk chokolade

  • Først laves bundende. En rulle marcipan skæres i 30 skiver, som lægges på bagepapir og bages ved 180 °C i 5 – 8 min. De skal kun lige blive gyldne i kanten. Hvis du ønsker bunde med mindre diameter, kan du lave en tyndere rulle af marcipanen og så skære den i skiver.
  • Så skal skummet laves. 300 g sukker og 1 dl vand koges op i en lille gryde og koger i 2 minutter. Sukkerlagen skal blive let gylden i kanten.
  • 150 g past. æggehvider piskes let og den varme sukkerlage tilsættes langsomt. Guffet piskes stift med en håndmikser ved middel hastighed i ca. 15 min. Det er vigtigt, at der piskes så længe, og skummet skal nu have stuetemperatur. Brug evt en køkkenmaskine, hvis du vil undgå en varm håndmikser og en træt arm.
  • Kom skummet i en frostpose, eller en sprøjtepose. Hvis du har lyst, kan du sætte en glat- eller stjerne- tyl på sprøjteposen. Jeg brugte ikke en tyl, og synes, det var nemt nok uden.
  • Skummet sprøjtes på marcipanbundene i en flot top.
  • Flødebollerne bages i 5 min. ved 180 °C, så de får en lidt fast overflade. Det gør det lettere at lave chokolade-overtrækket.
  • Når flødebollerne er afkølede, smeltes den mørke chokolade og flødebollerne dyppes heri. De skal overtrækkes helt ned til marcipanbunden. Jeg vil ikke anbefale at pensle chokoladen på. Jeg prøvede, det var meget besværligt og gav for mange huller.

2 thoughts on “Hjemmelavede flødeboller med marcipanbund

  1. Hej :)

    Jeg prøvede at lave de her lækre flødeboller igår og synes egentlig det hele så ud til at gå fint, lige indtil jeg skulle dyppe dem i chokolade, for da var det som om skummet gled af bunden? Hva har jeg dog gjort forkert? Har sukkermassen ikke fået nok på varmen?

    • Det var også det sværeste for mig. Var bunde og skum helt kolde? Ellers smelter skummet nemlig lidt, og så “klistrer” det ikke. Håber at smagen alligevel var i top.

Skriv et svar

