Limekage med hvid chokolade og hasselnødder

Jeg havde rigtig svært ved at vælge, hvilken kage jeg ville bage, da jeg fik besøg af mine forældre. Men efter grundig overvejelse blev det til denne her limekage. Jeg har fundet den i Amos Den store bagebog 3, hvor den hedder frisk forårskage.
Kagen var endnu bedre, end jeg havde forestillet mig. Jeg havde frygtet, at den ville være sådan lidt sandkage-agtig. Men det var den slet ikke. Den var dejlig svampet og fuld af smag. Jeg havde også mine forbehold overfor om kagen KUN ville smage af lime. Men den har en dejlig balance, hvilket sikkert skyldes både sukker og hvid chokolade.
Kagen var nem at bage, men kræver tre trin. 1. Bag selve kage 2. Lav limelagen 3. Lav toppingen. Men ingen af de tre trin er særlig tidskrævende. Og hvis kagen skal med ud af huset, så kan toppingen godt undværes.
Jeg bagte kagen dagen i forvejen og kom limelagen på. Så dækkede jeg kagen godt til og lod den stå på køkkenbordet til næste dag.

Limekage med hvid chokolade og hasselnødder:

Kagen:
125g smør
1 tsk vanillesukker
4 æg
200 g sukker
250 g hvedemel
1 dl mælk
Revet skal af 2 usprøjtede lime
2½ tsk bagepulver
100 g hvid chokolade, grofthakket
50 g hasselnødder, grofthakkede

Limelage:
Saften fra 2 lime
50 g sukker

Topping:
200g naturel flødeost
50 g flormelis
Saft og revet skal fra 1 usprøjtet lime

  • Smelt smørret og lad det køle af.
  • Pisk æg, sukker og vaniljesukker skummende og hvidt.
  • Rør smørret og den revne limeskal i.
  • Rør mel og bagepulver i dejen, skiftevis med mælken.
  • Vend til sidst hvid chokolade og hasselnødder i dejen. Kom dejen i en springform, eller en anden form med lidt høje side. Kagen hæver nemlig en del.
  • Bag kagen ved 185 grader i ca. 45 minutter.
  • Tag kagen ud og begynd imens at lave limelage. Den laves ved at limesaft og sukker koges sammen i et par minutter. Sukkeret skal være opløst.
  • Når kagen har afkølet i ca. 10 minutter hældes limelagen over. Jeg valgte at prikke overfladen af kagen en lille smule, da jeg gerne ville have at lagen trængte lidt ned i kagen og ikke kun i det øverste lag.
  • Lad nu kagen afkøle fuldstændigt, evt. til næste dag.
  • Toppingen laves ved at flødeosten piskes sammen med flormelis og lime. Start med kun at bruge 1 lime og smag om det er nødvendigt med 1 lime mere. Toppingen når ikke være for sød, men den skal heller ikke være så sur, at munden snerper sig sammen.
Skriv et svar

