Åh Karoline – ren nostalgi og retro

I anledningen af Karolines Køkkens 50 års jubilæum er der lavet en mindre udstilling på Nationalmuseets afdeling på Brede Værk. Og den måtte jeg da ind og se lidt nærmere på.

Det er en lille udstilling, hvor hvert årti er repræsenteret. Startende i 50’erne og frem til slut90’erne. Tidstypiske køkkener er opstillet, og der er opslag, som forklarer, hvordan udviklingen i samfundet ændrede vores mad og køkkenvaner. De har så krydret udstilling med nogle af hver tids mest moderne/tidstypiske køkkenhjælpemidler. Flere af tingene kunne jeg genkende, både fra min tid, men også fra min mor og mormors tid. Eksempelvis elpiskeren og den elektisk brødkniv.

Jeg tvivler på, at vi igen oplever den form for revolution i vores madkultur, som de sidste  50 år har budt på og som fint er fortalt på udstillingen. Måske tager jeg fejl. Men heldigvis er der stadig udvikling og forandringer.

Noget af det sjoveste ved udstillingen var at se de gamle reklamefilm, med budskaber som “Mælk gør dig pæn/sund” og naturligvis “rigeligt smør”. Og så var det dejligt at se Karoline koen igen. Den har Arla jo ellers fjernet fra deres Karoline produkter. Ja, den er blevet umoderne, men den repræsenterer stadig en masse nostalgi.

Udstillingen gjorde mig klogere på, hvordan “madhistorie” og samfundsudvikling er gået hånd i hånd. Og så var der også nogle overraskende oplysninger undervejs. Var du fx klar over, at fra 1925 til 1964 var forbudt at tilsætte frugt til youghurt?! Gad vide hvad straffen var….

Karoline/Arla har udgivet en kogebog i forbindelse med jubilæet, og den er jeg nu igang med at pløje mig igennem. Den er nemlig ikke kun fyldt med opskrifter, der er også masser er gode historier om Karoline og mad.

Hvis du har lyst til en hyggelig udflugt, eller alligevel er i nabolaget, kan udstilling anbefales. Og når nu du alligevel er taget til Brede Værket, så kunne du jo tage en tur ind og se resten af udstillingerne. Udstillingen løber frem til d. 23 september 2012.

Skriv et svar

