Tunmousse – inspireret af Karolines Køkken

Efter at have besøgt Karolines Køkken-udstillingen var det nærliggende at tage udgangspunkt i deres klassiske opskrift på tunmousse. I original-opskriften er der virkelig store mængder smør (200 g!), hvilket slet ikke er nødvendigt. Cremefraichen kan sagtens være en 9%’s udgave. Men så kan den komme til at være lidt vandet dagen efter.
Det kunne også være en god ide at tilsætte lidt finthakket rødløg, men da jeg skulle lave tunmoussen dagen forinden, undlod jeg dette. Jeg er lidt i tvivl, men jeg mener at have hørt, at man ikke skal gemme mad med rå løg til dagen efter. Er der nogen der ved om det er sandt?

Tunmousse – inspireret af Karolines Køkken

2 dåser tun i olie
75 g blødt smør
1 dl cremefraiche 18 % eller 9%
2 tsk citronsaft
Salt og peber

  • Dræn tunen og rør den sammen med smørret og cremefraichen.
  • Tilsæt citronen og smag til med salt og peber.
  • Lad tunmoussen stå på køl i minimum et par timer, så den kan sætte sig.
2 thoughts on “Tunmousse – inspireret af Karolines Køkken

  1. Nam! Og så lige sammen med dine gode knækbrød. Jeg elsker tunmousse. De sidste par gange, jeg har lavet det, har jeg undladt smør (tanken om at spise “rå” smør…) Mht. løg, krydderurter og andre gevækster i nær kontakt med jord så er det noget med, at de skal spises samme dag pga. jordbakterier.

    • Jeg mente nok det var noget med bakterier!
      Og du har helt ret, det ville passe godt sammen knækbrød.

Skriv et svar

