Hjemmelavet vaniljeis med drys

Der er så mange opskrifter på hjemmelavet is på diverse madblogs. Men jeg har altid tænkt, at det ikke var noget, jeg ville kaste mig over, da jeg jo ikke ejer en ismaskine. Jeg har ikke nogle planer om at investerer i en, men til sidst vovede jeg alligevel pelsen og kastede mig ud i at prøve at lave vaniljeis UDEN ismaskine.
Jeg brugte en opskrift fra Klidmoster, som har rigtig mange forskellige is-opskrifter, der alle ser virkelig lækre ud.

Det var med blandet succes. Smagen var dejlig, men konsistensen var altså noget grynet. Den blev ikke så dejlig blød og cremet som den skulle. Selvom jeg trofast rørte rundt i isen hver halve time, så fik den alligevel krystaller. Så min anbefaling må være, at denne her opskrift skal laves på en ismaskine. Og i den nærmere fremtid vil jeg holde mig til at købe min is, fremfor selv at prøve at lave den.

Hjemmelavet vaniljeis med drys:

4 dl letmælk
1 dåse kondenseret mælk
1 vaniljestang
2½ dl fløde
Lakridspulver
Frysetørret hindbær

  • Start med at dele vanljestangen og skrabe vaniljekornene ud.
  • Varm mælken op i en lille gryde og tilsæt vaniljen og den tomme stang. Mælken må ikke koge. Lad mælken trække i 20 minutter.
  • Hæld mælken over i en frostbøtte, sammen med vamiljestangen. Tilsæt den kondenserede mælk og pisk rundt og lad blandingen stå og trække i et par timer, gerne længere.
  • Fjern vaniljestangen og evt rester af denne. Tilsæt fløden og rør godt rundt.
  • Nu sættes “isen” i fryseren, hvor der skal røres i den hver halve time til den er som soft-ice. Men allerhelst skal isen køres på en ismaskine og derefter sættes i fryseren.
  • Når isen er klar til at blive spist drysses der lidt lakridspulver og frysetørret hindbær over.
2 thoughts on “Hjemmelavet vaniljeis med drys

    • Ja det kunne faktisk godt være problemet. Min fryser er ret lille og en del af sådan et køle/fryse-skab. Endnu et godt argument for at få en rigtig stor fryser :-)

Skriv et svar

