Pastasalat med asparges, soltørrede tomater og artiskokker

Pastasalat kan jo varrieres i det uendelig. Men tit synes jeg, at det kniber lidt med opfindsomheden fra min side. Tomat, salat og agurk er jo ikke videre opfindsomt! Så derfor er jeg så glad for, at denne her pastasalat er helt anderledes end min normale. Og jeg ved allerede nu, at jeg kommer til at lave den igen og igen.
Når det ikke længere er asparges-sæson kan de udelades, eller udskiftes med fx broccoli. Pastasalaten har god gavn af at blive lavet på forhånd, så kan olien trænge lidt ind i pastaen og give den smag.

Pastasalat med asparges, soltørrede tomater og artiskokker 4. pers:

250 g små albue-pasta, eller anden lille pastatype.
½ grøntsagsbouillonterning
1 dåse artiskokhjerter
100 g soltørrede tomater i olie
1 bundt grønne asparges (500 g)
4 forårsløg
Salt og peber

  • Pastaen koges i vand tilsat bouillon. Når den er al dente, drænes vandet, og pastaen sættes til afkøling. Når pastaen er helt kold, kan der fortsættes.
  • Kom pastaen i en stor skål.
  • Artiskokhjerterne drænes, skæres i kvarte og kommes op i skålen.
  • Aspargesene trimmes og skæres i stykker på ca 1 cm. Blancher stykkerne og skyl dem efterfølgende i koldt vand. De skal stadig være sprøde. Dræn godt og kom op i skålen.
  • Skær forårsløgene i tynde skiver og kom i skålen.
  • De soltørrede tomater tages op af olien og skæres i mindre stykker.
  • Bland pastaen sammen med de øvrige ingredienser og tag 2 spsk af olien fra tomaterne og hæld over. Olien skal dække fungere som dressing, men kun lige dække, den skal ikke dryppe af olie.
  • Smag til med salt og peber, og stil pastasalaten i køleskabet i min 3 timer.
  • Tag pastasalaten ud af køleskabet lidt, før den skal serveres. Den smager bedst, hvis den ikke er iskold.
Skriv et svar

