Cookies med hvid og mørk chokolade

Jeg havde sat mig for at lave forskellige slags kager til Anders’ fødselsdag. Der skulle både være nogle bløde og nogle hårde kager, og naturligvis lakridskys. Cookies’ne er nemme at lave, og de tager ikke særlig lang tid at røre sammen. De kan sagtens tåle at ligge et par dage i en kagedåse, de holder sig dejlig sprøde.

Dejen var lidt hård at arbejde med, så da chokolade og havregryn skulle røres i, brugte jeg fingrene. Det gjorde jeg også, da cookies’ne skulle formes. De flyder lidt ud under bagningen, så hold lidt afstand imellem dem. Jeg fik plads til 12 stk på en bageplade. Opskriften har jeg fundet hos Newyorkerbyheart, som er leveringsdygtig i mange spændende opskrifter.
Jeg vender snart tilbage med opskriften på de fødsesdagsboller og den brownie, jeg også lavede til “kagebordet”.

Cookies med hvid og mørk chokolade, ca. 20 stk.:

120 g blødt smør
120 g sukker
1 æg
1 tsk vaniljesukker
150 g mel
75 g havregryn
75 g mørk chokolade, hakket
75 g hvid chokolade, hakket

  • Smør og sukker piskes luftigt, og æg og vaniljesukker piskes i.
  • Melet røres i sammen med havregryn og chokoladen. Brug evt fingrene til at sørge for, at chokoladen er jævnt fordelt i dejen.
  • Sæt cookies’ne på en bageplade beklædt med bagepapir. Tag ca. en spsk. dej ad gangen og form til en nogenlunde rund cookie.
  • Bag cookies’ne ved 180 grader i 12-15 minutter til de er gyldne i kanten.
  • Lad dem køle helt af, inden de kommes i en kagedåse.
Skriv et svar

