Sushi-inspireret aftensmad med kylling

Der er mange gode smags sammensætninger i sushi. Og da jeg lige havde købt wasabi, tænkte jeg, at aftensmaden skulle være inspireret af sushi. Men stadig varm. Og uden rå fisk.

For resten går navnet sushi ikke på den rå fisk, men på en kombination af ris og riseddike. I Danmark har vi forenkelt det hele lidt, og sushi er blevet en fællesbetegnelse. En eller anden dag kaster jeg mig nok over at lave maki-ruller, men indtil da så fungerer det her fint for mig.

Sushi-inspireret aftensmad med kylling, 3 pers.:

3 dl ris
4,5 dl vand
2 spsk riseddike
3 kyllingebryster eller strimler
2 spsk soja
1 spsk sød chilisovs
2 fed hvidløg
½ agurk skåret i brede, tynde strimler
1 avocado, skrået i skiver
1 spsk mayonnaise, hellmans
1 tsk sød chilisovs
6 dråber tabascosovs
Wasabi-pasta
Soya
Evt syltet ingefær

  • Skær kyllingen i strimler og kom dem i en frysepose. Tilsæt de 2 spsk soja, 1 spsk sød chilisovs og pres de to fed hvidløg ned til. Vend god rundt og sæt posen i køleskabet i en times tid.
  • Kom risene i en gryde sammen med vandet og de 2 spsk riseddike. Tilsæt salt. Kog efter pakkens anvisning. Jeg koger risene til vandet er fordampet, hvorefter jeg fjerner dem fra komfuret og lægger låg på. Så skal de trække i ca. 10 minutter, og så burde de være møre. Løsne risene ved at vende rundt i dem med en gaffel.
  • Imens steges kyllingestrimlerne på en varm pande til de er gennemstegte og har lidt stegskorpe.
  • For at lave chilimayo røres mayonnaisen med 1 spsk sød chilisovs og tabaskosovsen. Smag til så du får den styrke, du synes den skal have.
  • Server risene med kyllingen og grøntsagerne. Lav små skåle med soja, chilimayo, chilisovs, wasabi og ingefær og server til.
Skriv et svar

