Risottokager, restemad

Jeg havde en ret stor rest af risotto tilbage fra dagen før, så jeg gik på nettet og læste lidt om, hvad jeg kunne bruge de rester til. Det blev til de her små ”klat-kager”/frikadeller af risotto, eller ”risotto cakes”
De fleste opskrifter kræver panering, og det havde jeg ikke lige lyst til. Jeg valgte at prøve at lave dem uden panering og uden at tilsætte æg som bindemiddel. Det gjorde det lidt mere besværligt. Risottokagerne ville nemlig gerne falde lidt fra hinanden. Men med lidt forsigtighed, så gik det.
Næste gang vil jeg prøve at panere dem med panko-rasp. Jeg tror, det vil give endnu mere sprødhed til ”kagerne”.
Det er en absolut nødvendighed, at der servers salat eller noget andet grønt til. Risotto-kagerne har en meget cremet og fed smag, som har behov for modspil.

Risottokager, 2. pers.:

200 g rest af risotto
Olie til stegning

  • Den kolde risotto formes til små runde flade kager.
  • Steg kagerne i olien med middelvarme i ca. 10 minutter.
  • Vend derefter forsigtigt kagerne og stege videre 5-10 minutter. Kagerne skal være gyldne og varme hele vejen igennem.
Skriv et svar

