Citron-sandkage i miniform

Jeg var på udkig efter en opskrift på en kage med en ret tæt struktur. Det gøre det nemlig lettere at får minikagerne til at holde deres form. Kager i miniform er altså lidt ekstra delikate. Og jeg er den heldige ejer af en mini-bundt-kage-form (en pyntet randform). Jeg har tidligere prøvet at bage en kage i formen, men de kunne slet ikke holde formen.
Jeg tænkte, at en lidt tæt sandkage nok var en god ide. Så jeg fandt en opskrift hos Hjemmet, men reducerede mængden af dej og ændrede bagetiden. Jeg fyldte først min mini-bundt-form op, og fyldte så resten i muffinforme. Opskriften vil ca. give 12 kager, bagt i muffinsforme.
Jeg synes ikke, at kagerne behøvede så meget pynt, så jeg holdt mig til en almindelig glasur og lidt frysetørrede hindbær.

Citron-sandkage i miniform. ca. 12 stk.:

150 g smør
150 g sukker
1 citron
3 æg
150 g hvedemel
1 dl flormelis
2 tsk vand eller citronsaft

  • Sukker og smør piskes sammen til det er lyst og skummende.
  • Citronskallen rives fint og blandes i, citronen presses, så der tilsættes ca. 1 spsk citronsaft.
  • Æggene tilsættes et ad gangen og dejen piskes grundigt.
  • Til sidst vendes melet i.
  • Smør en 12-huls muffinform grundigt og fyld hullerne ca. halvt op.
  • Bages ved 175 grader i 15-20 minutter.
  • Lad kagerne køle af og lav imens glasuren. Rør flormelisen sammen med vand eller citronsaften. Du kan lave glasuren tyndere eller tykkere ved at tilsætte mindre eller mere væske.
  • Pynt kagerne med glasur og evt. et drys frysetørret hindbær.

Skriv et svar

