Chokoladecookies med nødder til fars dag

Jeg havde lovet min far, at jeg ville bage kage til fars dag. Men tiden gik, og jeg fik ikke besøgt mine forældre. Men da ferien kom, så skulle det være! Jeg glemte bare at blogge om det. Men bedre sent end aldrig.

Nu er det ikke sådan at min far har været i kage-underskud, han er nemlig så heldig at min mor jævnligt (ugentligt) bager kager, småkager og andre lækkerier. Så jeg valgte at bage nogle små chokoladekager, som blev så store, at de kan bære navnet cookies. De er bedst samme dag, da de blev lidt bløde dagen efter, men måske kan det problem afhjælpes ved at opbevare dem i en lufttætbeholder.
Opskriften er endnu engang fundet hos Karoline.

Chokoladecookies med nødder. ca. 40 stk.:

75 g blødt smør
100 g sukker
50 g brun farin
1 æg
150 g hvedemel
1 tsk vaniljesukker
½ tsk natron
½ tsk fint salt
100 g grofthakket mørk chokolade
50 g hasselnøddekerner i halve/groft hakkede

  • Rør smør og sukker godt sammen. Rør farin og æg i.
  • Bland hvedemel sammen med vaniljesukker, natron og salt, og vend det i smørblandingen.
  • Tilsæt chokolade og hasselnødder. Vend godt rundt i dejen.
  • Sæt dejen i toppe, ved hjælp af 2 teskeer, på en plade med bagepapir. Tryk dem lidt flade. Bag kagerne i 7 minutter ved 175 grader øverst i ovnen. Spis kagerne, mens de er nybagte og lune. Eller dem gem i en lufttæt beholder.

Skriv et svar

