Grydestegt kylling med brun sovs og kartofler

Da jeg læste Morten fra grydeskeen’s indlæg om grydestegt kylling begyndte jeg straks at blive sulten. Og jeg kom til at tænke på min mors grydestegte kylling. Det tog mig ikke engang et splitsekund at beslutte at denne ret skulle laves, så snart jeg fik tid.

Opskriften handler om simple men gode råvarer og tid. Det er en rigtig ”Søndags-ret”.
Smagen sendte mig direkte hjem til mors kødgryder, og da jeg havde rengjort skroget, kom jeg i tanke om ønskebenet…. Det fik min søster og jeg lov til at knække, da vi var små. Så det var jeg altså nødt til også at overtale Anders til at gøre sammen med mig. Og jeg vandt! Men man må jo ikke afsløre, hvad man ønsker.

Den lækre kyling kunne lige præcis være i min største gryde. Sådan så den ud, imens den blev brunet.

Grydestegt kylling med brun sovs og kartofler. 4 pers.:

1 hel kylling
1 spsk smør
3 dl vand
1 dl fløde
Salt og peber
Madkulør
1 spsk maizena
1 spsk koldt vand
Kartofler
Persille, fint hakket

  • Kyllingen rengøres og tørres af, hvis dette ikke er gjort. Derefter krydres den godt med salt og peber.
  • En stor gryde varmes op og smørret smeltes. Kyllingen brunes på alle 4 sider, ca. 4-5 minutter på hver side.
  • Tilsæt ca. 3 dl vand. Der skal kun være 3-5 cm vand i bunden af gryden.
  • Læg låg på gryden og lad kyllingen braisere i 15 minutter.
  • Kyllingen vendes efter 15-20 minutter. Gentag så alle 4 sider får minimum 15 minutter nedad, så kyllingen i alt får mindst 1 time. Hvis kyllingen er større, skal den have længere tid. Efter en time var min kylling så mør, at den var ved at falde fra hinanden.
  • Undervejs sættes kartoflerne over, så det passer med, at de er færdige når kyllingen er klar.
  • Tag kyllingen op og hold den lun ved at overdække den med staniol.
  • Si fonden, så alle urenheder kommer fra. Kom fonden tilbage i gryden.
  • Hæld fløden op i fonden og kog op.
  • Rør maizena og vand sammen og kom i sovsen. Kog op igen og tilsæt madkuløren til du synes sovsen er brun nok.
  • Smag sovsen til med salt og peber.
  • Pil kyllingekødet fra skroget og server med kartofler, sovs og fint hakket persille.

2 thoughts on “Grydestegt kylling med brun sovs og kartofler

Skriv et svar

