Saftig timian-kylling med blomkål

Timian-kyllingen opstod endnu engang ved, at jeg havde nogle rester i køleskabet, der skulle bruges. Jeg kunne helt sikkert have bruge andre slags grøntsager, men både kylling og blomkål smager dejligt sammen med timian.

Jeg brugte tørret timian, men hvis man er så heldig at have en potte med frisk timian, så brug endelig det. Retten tager ikke længere tid at lave, end det tager at koge risene. Og jeg foretrækker ris til, men groft brød og en skål salat kunne også være en mulighed.

Timian-kylling med blomkål. 2 pers.:

2 kyllingebryster
1 spsk olie
2 håndfulde blomkålsbuketter
1 tsk tørret timian
¼ bouillontern, grøntsags eller hønse
1 dl fløde, gerne madlavningsfløde
Salt og peber
2 dl ris

  • Kog risene efter anvisningen på pakken. Jeg koger mine i 3 dl vand med salt i 10 min. uden låg på, til vandet er absorberet. Så tager jeg dem af varmen og lader dem stå i 10 minutter med låg på, til de er møre.
  • Imens skæres kyllingen i tern og brunes i olien. Krydder med timian, salt og peber.
  • Kom blomkålen på panden sammen med fløden og den kvarte bouillon terning.
  • Lade det hele koge op og kog i ca. 5 minutter, til sovsen er tyknet og blomkålen er mør, men stadig har bid.
  • Server sammen med risene.

Skriv et svar

