Kogebogsanmeldelse: Rig på rester af Tina Scheftelowitz

Jeg har fået lov at anmelde Tina Scheftelowitzs nye kogebog, som hedder Rig på rester – Nyd dit overskud. Kogebogen er lavet i samarbejde med FDB og kan købes ved boghandlere og i FDB’s butikker til 99 kr. fra i dag.

Kogebogen er fyldt med opskrifter, tips og gode råd til at udnytte selv de helt små rester af mad og fødevarer. Kogebogen er sæson-inddelt, hvilket er dejlig praktisk, da grøntsager spiller en vigtig rolle igennem hele bogen. Der er også et forslag til hver årstid med 1.-2. og 3. dags mad.

Kogebogens budskab er, at resterne skal bruges og derfor introduceres ordet resteguld. Det handler nogle gange om at lave planlagte rester. Og hvis man så står med ”utilsigtede” rester, så planlæg hvad de skal bruges til. Her må jeg personligt sige, at jeg ærgrer mig over, at jeg ikke har en større fryser. Da det vil give mig lidt bedre muligheder for at planlægge rester over længere tid

Layoutet er holdt i samme stil som resten af ”suveræn”-serien, med masser af pangfarver og flotte farverige billeder. Men layoutet er for mig også kogebogens akilleshæl. Det er for mig, en lille smule forvirrende, især hvis jeg bare lige hurtigt skal finde ud af, hvad jeg skal gøre med en rest broccoli.

Kogebogen er fyldt med beviser for, hvor spændende, flot og indbydende restemad kan være. Kogebogen indeholder en sæsonoversigt for grøntsager, frugt og bær, som sikker kan blive nyttig.

Jeg er vild med budskabet om, at resterne skal bruges op, og jeg synes, kogebogen rammer plet med de mange tips og gode råd. Bogen vil for mig være et godt startsted, når jeg skal have lidt inspiration til, hvad jeg skal gøre med rester.  Men vigtigst af alt så vil kogebogen hjælpe med generel bedre viden om rester og udnyttelse af fødevarer.

Skriv et svar

