Kalibreringscookies med nødder og chokolade

På arbejde skulle vi have en kalibreringsdag, så for at forkæle os lidt, valgte jeg at bage et par plader cookies og tage dem med til at hæve blodsukkeret lidt i løbet af eftermiddagen.

Opskriften har jeg fundet hos arla, de havde kaldt dem for chokoladetoppe. Men jeg synes ikke, de blev ret “toppede”. De er blev mere en cookie, som er sprød i kanten og blødere i midten. Det blev til omkring 40 ret store cookies. De kan sagtens laves mindre. Jeg udskiftede hasselnødder med mandler, da det var, hvad jeg havde i huset. Men jeg tror, jeg vil foretrække dem med hasselnødder.

Kalibrerings cookies med nødder og chokolade. 40 stk.:

150 g smør
125 g sukker
25 g brun farin
1 tsk vaniljesukker
1 æg
200 g hvedemel
½ tsk natron
50 g grofthakkede mandler
75 g grofthakket mørk chokolade

  • Smørret blødgøres og røres sammen med sukker, farin, vaniljesukker og æg.
  • Mel og natron sigtes i, derefter blandes nødder og chokolade i.
  • Dejen æltes sammen og sættes på en bageplade i små kugler, med lidt afstand.
  • Cookiesne bages øverst i ovnen ved 200 grader i ca. 8 minutter.
Skriv et svar

