Amerikanske pandekager

Amerikanske pandekager er en af Anders’ absolutte ynglingsting på et brunchbord. Derfor var det selvskrevet, at der skulle være små amerikanske pandekager til min fødselsdagsbrunch.
Jeg havde prøvet at planlægge brunchen så mest muligt kunne laves i forvejen, og også her passede det fint med pandekagerne. De kan laves dagen i forvejen, sættes i køleskabet, og så bare lunes i ovnen. De skal naturligvis serveres med ægte ahornsirup for at være helt originale. Men jeg synes nu, at akaciehonning også er godt til. Jeg kan åbenbart ikke få det sødt nok!
Jeg har fundet opskriften hos foodfanatic, og de blev intet mindre end perfekte. Jeg lavede en dobbelt portion og lavede pandekagerne små og fine, så jeg fik omkring 60 små pandekager.

Amerikanske pandekager. 2-3 pers.:

4 dl kernemælk
1 æg
250 g hvedemel
1 tsk natron
2 tsk sukker
½ tsk salt
Smør til stegning

  • Pisk æg og kernemælk sammen.
  • Rør de tørre ingredienser sammen i en anden skål og tilsæt dem lidt efter lidt til mælkeblandingen. Pisk dejen grundigt så dejen ikke bliver klumpet.
  • Varm en slip-let pande op og smelt lidt smør.
  • Hæld pandekagedejen på panden så du får pandekager i den ønskede størrelse.
  • Pandekagen skal vendes når der er kommet små bobler i overfladen. Pandekagerne skal cirka bages 2 minutter på hver side.
  • Server pandekagerne lune.
Skriv et svar

