Panna cotta med hindbærsirup

Endnu en opskrift der stammer fra min fødselsdagsbrunch.
Jeg synes, det ville være rart med lidt forskelligt sødt til dessert. Derfor lavede jeg disse panna cottaer, Meyers brownies og små citroncupcakes. Opskriften på cupcakes’ne kommer i den nærmere fremtid.

Panna cotta betyder kogt fløde, og der er også kun ganske få ingredienser i denne dessert. Den er utrolig nem at lave, og så er det igen en fordel, at den kan laves dagen i forvejen. Jeg valgte at lave små portioner i engangs-glas, så de var nemme at håndtere. Panna cottaen kan sagtens vendes ud af formen og anrettes pænt på tallerkener.

Jeg fandt igen opskriften hos arla. Jeg synes at jeg har været heldig med deres opskrifter mange gange, så det er tit jeg starter min søgning på deres hjemmeside. Jeg ændrede kun en lille smule i opskriften.

Panna cotta med hindbærsirup. 6 pers.:

½ l piskefløde
1 stang vanilje
6 spsk sukker
3 blade husblas

Hindbærsirup:
200 g frosne hindbær
150 g rørsukker
1 vaniljestang
1½ dl vand

  • Start med at lave panna cottaen.
  • Del vaniljestangen og skrab kornene ud.
  • Varm langsomt fløden op i en tykbundet gryde. Tilsæt vaniljekorn og vaniljestangen, samt sukker.
  • Lad det koge ved svag varme og uden låg i ca. 15 min.
  • Læg husblassen i blød i koldt vand i ca. 10 min.
  • Tag gryden af varmen og tag vaniljestangen op. Tilsæt den udblødte husblas. Rør i cremen til husblassen er helt opløst.
  • Hæld derefter cremen i 6 lidt mindre forme – skyllet med koldt vand.
  • Stil dem tildækket i køleskabet i mindst 4 timer eller til de er faste og kan vendes ud.
  • Så er det tid til at lave hindbærsirup.
  • Kog hindbær, rørsukker, vaniljekorn og -stang samt vand i en gryde i ca. 5 min.
  • Hæld bærrene i en sigte over en skål.
  • Skyl gryden og kom saften tilbage heri og bring det i kog. Kog saften ved kraftig varme og uden låg i ca. 10 min. eller til den er reduceret til 1½ dl.
  • Lad sirup afkøle helt.
  • Når du er klar til at servere, vendes panna cottaen ud og sirup dryppes ud over. Hvis du vælger at servere panna cotten i et glas hældes et par spsk sirup over panna cottaen.

Skriv et svar

