Grundopskrift på specier

Specier

Specier er supernemme at lave og fine at give væk som små gaver.
Jeg prøvede opskriften for første gang sidste år. I år vil jeg måske vove mig ud i lidt variationer, fx med nødder, finthakket chokolade, kanel eller revet citronskal. Hvem ved, måske vil et drys lakridspulver smage godt?

Dejen kan fint ligge i køleskabet i et par dage. Og jeg er ret sikker på, at den også kan klare en tur i fryseren. Så hvis du ikke lige står og skal bruge mange specier, så gem resten af dejen til senere.

Grundopskrift på specier:

400 g blødt smør
500 g mel
200 g flormelis
2 tsk vaniljesukker

  • Ælt alle ingredienserne sammen og rul dejen til 2 tykke pølser.
  • Dejrullerne pakkes ind i bagepapir og kommes i en plastikpose som lukkes tæt.
  • Læg dejrullerne i køleskabet til de er kolde og nemme at skære.
  • Skær rullen ud i skiver på ca. 2 mm tykkelse.
  • Bage specierne midt i ovnen ved 200 grader i ca. 7-8 min. Hold godt øje med dem, de skifter hurtigt farve, og de skal kun være let lysebrune i kanten.
Skriv et svar

