Sprøde brændte mandler

Brændtemandler5

Brændte mandler skriger jo JUL. Så de stod på jule-listen over ting, jeg gerne ville prøve at lave.

Jeg havde læst, at man skulle være vildt opmærksom og røre i mandlerne konstant. Det tog jeg virkelig bogstaveligt, så meget at jeg fik ondt i både fingre og hånd. Jeg fik faktisk en vabel af at røre så kraftigt. Men det var også en dum ske, jeg brugte!

Næste gang ved jeg, at jeg ikke behøver at gå sådan amok. Mandlerne blev dejligt sprøde. Jeg kunne godt have givet mandlerne 30 sekunder mere, så ville de blive lidt mere gyldne, men stadig dejligt klumpede. Ved ikke at koge karamellen hårdere, er den også mere sikker for tænderne.

Brændte mandler:

200 g mandler
200 g sukker
1 dl vand
½ tsk vaniljesukker

  • Start med at gøre en bageplade med bagepapir klar.
  • I en stegepande, eller en mellemstørrelse gryde kommes alle 4 ting og der varmes op ved rimelig høj varme.
  • Kog indtil al vandet er fordampet og sukkeret er hvidt.
  • Skru ned til middelvarme og rør konstant rundt. Sukkeret vil begynde at smelte, og det er vigtigt, at der hele tiden vendes rundt.
  • Tag mandlerne af så snart du er tilfreds med farven på karamellen, og grynet-heden.
  • Vend mandlerne ud på bagepladen og skil dem ad.
  • Når de er kølet lidt af, kan de skilles, så de ligger enkeltvis. Nyd dem når de er helt kolde.

Brændtemandler1

Brændtemandler4

4 thoughts on “Sprøde brændte mandler

    • Det kan være at jeg når at lave endnu en portion inden jul.
      Den første portion fik hurtigt ben at gå på!

  1. Hej Ellen

    Hvor ser de bare lækre ud – jeg har selv indkøbt en pose mandler til samme formål. Jeg har overvejet at smutte mandlerne før, jeg kommer dem i karamellen, men det er måske egentlig slet ikke nødvendigt, nu hvor jeg ser, hvor gode dine ser ud!

    Bedste hilsner
    Sofie
    Sofiesspisekammer.dk

    • Hej Sofie
      Det er slet ikke nødvendigt at smutte dem. Faktisk læste jeg et eller andet sted, at karamellen har sværere ved at hænge fast, hvis mandlerne ikke har skal på.
      Håber dine mandler bliver lækre og sprøde. De er lidt vanedannende!

Skriv et svar

