Risalamande, den sidste rest af julen

Risalamande4

Der er tit stor debat om, hvad der skal spises til hovedret juleaften, men desserten den står altid fast. Det er nemlig risalamande med kirsebærsovs. Jeg lavede risengrød næsten med det ene formål at lave risalamande, for i modsætning til risengrød, holder jeg meget af risalamande.

Hvert hjem har sin egen opskrift på risalamande, og sin egen fornemmelse af hvad der er ”rigtigt”. Jeg kan godt lide, at risalamanden ikke er for kompakt, og at der er rigeligt med mandler i. Men prøv dig frem, du kan selv tilsætte mere eller mindre.
Jeg lavede ikke selv kirsebærsovs, selvom det ville have været det optimale. Men der findes ganske gode købe-varianter, og syltede kirsebær kunne også bruges.

Jeg fik ikke mandlen i år, men jeg havde haft fornøjelsen af at udvælge et sæt marcipangrise fra Summerbird. Og mon ikke min niece også kunne bruge den gave, selvom fornøjelsen ved at åbne gaven måske var den største.

Risalamande, 2-4 pers.:

Ca. 400 g kold risengrød
50-75 g smuttede mandler
1-2 spsk sukker
1 stang vanilje
1 dl piskefløde

  • Pisk fløden til flødeskum sammen med sukker og vanilje.
  • Rør den kolde risengrød i.
  • Læg 1 mandel til side og hak resten af mandlerne. Vend både de hakkede mandler og den ene hele mandel rundt i risalamanden.
  • Sæt risalamanden på køl, indtil den skal spises.

Sidst men ikke mindst. Rigtig godt nytår! Jeg glæder mig til vi ses i 2013.

2 thoughts on “Risalamande, den sidste rest af julen

Skriv et svar

