Citroncupcakes fra Hummingbird bakery

Citroncupcakes

Jeg ville gerne lave nogle små fine cupcakes til min fødselsdag. Og nu er det da på tide at opskriften kommer på bloggen. Til selve min fødselsdag blev de lavet i små sølvforme uden pynt, og til at dele med kollegaerne blev de lavet i normal størrelse, og mere festligt pyntet. De kan sagtens bages dagen i forvejen og pyntes, inden de serveres. Frostingen kan også kommes på et par timer i forvejen, så skal cupcakesne bare stå på køl og tages ud lige inden, så de får stuetemperatur.

Hvis du gerne vil understrege at det er citron-cupcakes kan frostingen farves med lidt gul frugtfarve. Jeg undlod farven, men kom lidt citronsaft i frostingen.

Citroncupcakes fra Hummingbirdbakery 12 stk.:

125 g hvedemel
150 sukker
1,5 tsk bagepulver
2 spsk revet usprøjtet citronskal
40 g blødt smør
1 1/4 dl mælk
1 æg

Citronfrosting:
250 g flormelis
80 g blødt smør
2 spsk revet usprøjtet citronskal og evt lidt citronsaft.
1/4 dl mælk

  • Start med at piske mel, sukker, bagepulver, citronskal og smør sammen indtil det har en sandet konsistens.
  • Hæld gradvis mælken i, indtil det lige netop er blandet.
  • Pisk ægget ind i dejen og pisk i et par minutter til dejen er jævn.
  • Fordel dejen i 12 muffinsforme og bag i ovnen ved 170 grader i 20-25 minutter. Hvis dejen bages som minicupcakes skal de have kortere tid, omkring 12-15 minutter.
  • Lad cupcakesne køle helt af. Imens kan frostingen laves.
  • Pisk flormelis, smør, citronskal og evt. frugtfarve godt sammen med el-piskeren.
  • Ved lav hastighed piskes mælk og evt. citronsaft i, til frostingen er jævn.
  • Ved højere hastighed piskes nu til frostingen er let og luftig, mindst 5 min.
  • Kom frostingen i en sprøjtepose med stjernetyl og sprøjt frotingen på de helt afkølede cupcakes. Frostingen kan også smørres på kagerne med en kniv.

Citroncupcakes6

6 thoughts on “Citroncupcakes fra Hummingbird bakery

  1. Jeg lavede dem i formiddags, og har lige smagt på dem. MUMS siger jeg bare :D Jeg undlod dog citronskal i frostingen, men erstattede mælken helt med citronsaft. Det blev superlækkert. Tak fordi du delte opskriften!

    • Dejligt at du kunne lide dem. Jeg kan jo ikke tage hele æren for dem ;-) Men jeg er endnu ikke gået galt i byen med en opskrift fra Hummingbird bakery.
      Jeg har overvejet at udskrifte citronen med passionsfrugt, men det eksperiment har jeg dog stadig til gode

Skriv et svar

