Bagt æg i brød eller cocotte

Ægibrød

Hvis du mangler en lidt anden form for morgenmad, eller måske en lille frokost-ret, kunne de her brød være en god ide.
Jeg havde set opskrifter på amerikanske madblogs, hvor der var bagt æggestand ind i et brød, eller et flutes. Alle fremgangsmåder involverede halvbagt brød, hvor midten blev taget ud og brødet nærmest blev brugt som en form. Det måtte jeg da prøve, men inden jeg kunne komme i gang, måtte jeg skaffe et halvbagt brød. For at det ikke blev for besværligt brugte jeg færdig dej, som jeg havde købt i et supermarked. Jeg tror også, at et af de der helt lyse plastik-indpakkede flutes fra supermarkedet kunne bruges. Hvis brødene er ved at få for meget, inden æggene er stivet, kan du dække dem til med lidt sølvpapir.
Jeg tog udgangspunkt i en opskrift fra tablespoon.com.  Jeg fik for meget fyld, så resten af æggefyldet hældte jeg i cocotter og bagte sammen med med brødene.

Bagt æg i brød. 2 pers.:

1 rulle færdig dej eller 1 halvbagt flutes
3 skiver bacon
3 æg
½ dl creme fraiche
¾ dl revet ost
2 forårsløg i skiver
Salt og peber

  • Start med at stege baconskiverne sprøde og del dem i mindre stykker.
  • Form dejen til to aflange minibrød. Bag dem ved 180 grader i 10 minutter, eller til der er dannet en stabil skorpe. Hvis du bruger et flutes, springes denne del over.
  • Tag brødene ud og udhul dem.
  • Pisk æg og creme fraiche sammen, og tilsæt ost, forårsløg, bacon, salt og peber.
  • Hæld fyldet i de udhulede brød og sæt i ovnen igen. Bag ved 180 grader i 20-25 minutter.
  • Server mens de er lune

Ægicocotte2

Skriv et svar

