Banankage med havregryn og chokolade

Banankage3.jpg

Der findes virkelig mange forskellige opskrifter på banankager, og denne her har jeg fået af min mor. Det er Anders’ ynglingsbanankage, som min mor flittigt bager, både til ham og til andre gæster. Jeg er så heldig, at jeg også har fået fingrene i opskriften. Kagen er fuld af velsmag, og den bliver dejlig svampet på grund af de mange bananer. Det bliver en ordenlig stor kage ud af opskriften, men den kan fryses, hvis det er et problem at få afsat hele kagen. Ellers kan opskriften også halveres.

Banankage med chokolade og havregryn, ca. 10-15 pers:

225 g smør
4 æg
400 g sukker
2 tsk vaniljesukker
5 modne bananer
1,25 dl kærmemælk
375 g mel
½ tsk salt
2 tsk natron
50 g hasselnødder
200 g mørk chokolade
50 g havregryn

  • Start med at smelte smørret og lade det afkøle lidt.
  • Pisk æg, sukker og vaniljesukker til det er lyst og skummende.
  • Skræl bananerne og mos dem. Tilsæt dem sammen med smørret til æggeblandingen.
  • Bland mel, natron og salt. Rør det i dejen skiftevis med kærnemælken.
  • Hak hasselnødderne og chokoladen i mellemstore stykker. Rør det i dejen sammen med havregryn.
  • Kom dejen i en bradepande og bag i ovnen ved 200 grader i 35-40 minutter.
  • Tjek om kagen er færdig bagt ved at stikke en gaffel/kødnål ned i midten og kontroller, at gaflen/nålen kommer ren ud.
7 thoughts on “Banankage med havregryn og chokolade

    • Jeg er sikker på at banankagen vil få onsdagen til at føles lidt mere som en fredag :-)

  1. Hej
    God opskrift – og et rigtigt dejligt billede. Der ser kagen så god ud. Så den skal prøves. Jeg har ofte lavet banankage, men med en anden opskrift uden så mange ingredienser som her. Men jeg elsker at prøve nye ting. Så den skal prøves.
    Jeg vil dog prøve at skifte det mørke chokolade ud med hvid chokolade, da hvid chokolade giver samme dejlige chokolade smag, men ikke på en lige så tung måde. :)
    Mvh. Malene

    • Hej Malene
      Tak for de rosende ord. Det er dejligt at du kunne bruge opskriften.
      Kagen er stadig min ynglings banankage-opskrift. Den bliver dejlig svampet og tæt i konsistensen.
      Jeg er spændt på hvordan kagen smager med hvid chokolade. Du må meget gerne skrive, hvis det er en succes.
      Mvh Ellen

Skriv et svar

