Rabarbersaft – det smager lidt af forår!

Rabarbersaft2

Jeg havde nogle dejlige rabarbere i fryseren, som det nu var blevet tid til at bruge. Mine rabarbere var ikke vinrabarbere, så de afgav ikke så meget rød farve, som jeg havde forventet. Derfor blev saften ikke lyserød, men mere orange. Du kan koge saften mere eller mindre ind, alt efter hvor kraftig du synes, saften skal være. Rabarbersaften smager rigtig dejligt, sødt og lidt surt på samme tid. Og så synes jeg, at det smager lidt af forår!

Rabarbersaft. 5 glas.:

240 g rabarberstængler
90 g rørsukker
½ liter vand
½ citron

  • Rengør rabarberne og skær dem i mindre stykker. Citronen deles i 4 store stykker.
  • I en gryde kommes rabarber, rørsukker, vand og citron. Kog saften i 5 minutter.
  • Lad saften stå i gryden og trække i mindst i halv time.
  • Si saften fra og mos rabarberstykkerne for at få mest muligt væde fra.
  • Gem de moste rabarberstykker og brug dem til en kage, eller spis dem som de er. De smager dejligt!
  • Stil saften i køleskabet til den er helt kold. Saften kan holde sig ca. 2 uger i en lukket flaske, men portionen her er overskuelig, så den burde være drukket på en dag eller to.

Rabarbersaft1

2 thoughts on “Rabarbersaft – det smager lidt af forår!

    • Ja det var det. De kom til deres fulde ret! Jeg er spændt på hvornår min rabarberplante er stor nok til at jeg kan høste af den. Nu må det godt snart blive forår!

Skriv et svar

