Pund til pund-kage med rabarber

Raberberpundkage2

Da jeg havde lavet rabarbersaften, stod jeg tilbage med resten af rabarberkødet, som stadig smagte dejligt, selvom al saften var siet fra. Så jeg besluttede mig for at bage en pund til pund-kage og bruge rabarbermassen til at give den smag og en dejlig saftig konsistens.

Sådan en kage er virkelig nem og hurtig at bikse sammen. Du kan bruge de fleste slags frugt som fyld, men vær opmærksom på at der ikke frigives for meget væde. Da rabarber indeholder en del syre, tilsatte jeg udover bagepulver også lidt natron til dejen, så jeg var sikker på, at den ville hæve. Princippet i en pund til pund-kage er, at der tilsættes lige dele mel, sukker, smør og æg i vægt. Jeg valgt at nedskalere opskriften fra pund til 100 gram, da det ellers ville blive en ordenlig stor kage! Og så meget rabarberkød var der ikke tilbage. Der er også noget ekstra yndigt og sødt over sådan en fin lille kage. Jeg bagte kagen i min 15 cm springform.

Pund til pund-kage med rabarber. 4-6 pers.:

100 g mel
100 g sukker
100 g blødt smør
2 æg
1 tsk vaniljesukker
1 tsk bagepulver
1 dl rabarberkød, evt rest fra Rabarbersaft
0,3 tsk natron

  • Pisk smør og sukker sammen.Tilsæt derefter æggene et af gangen.
  • Rør mel, vaniljesukker, bagepulver og natron i dejen.
  • Når dejen er ensartet tilsættes fyldet, i det her tilfælde, altså rabarberkødet.
  • Kom dejen op i en lille bageform og bag kagen ved 180 grader i 35 minutter. Hold øje med kagen, hvor længe den skal bage afhænger af hvilken form din bageform har. Tjek om kagen er gennembagt ved at stikke en kødnål ned i midten, hvis kødnålen er ren, når den kommer ud, er kagen færdigbagt.
Skriv et svar

