Rustik kartoffel- og jordskokkemos – gæsteindlæg

IMG_6996

Jeg elsker kartoffelmos. I alle former og udgaver. Og jeg elsker også at eksperimentere med mosen. Her er mit bud på en rustik, frisk udgave med jordskokker, min ynglingsrodfrugt (omend også den mest besværlige at skrælle), forårsløg og olivenolie. Så ikke noget med mælk eller smør denne gang, men stadig en dejlig cremet smag, dog lidt mere skaphed pga. forårsløgene og olien, som fint balancerer med kartoflernes sødme.

Kartoffel- og jordskokkemos, ca. 4 personer

700 g kogte kartofler
400 g kogte jordskokker
2 spsk olivenolie
Et lille bundt forårsløg
Salt

  • Kog de skrællede og fintskårne kartofler og jordskokker helt bløde og uden salt
  • Mos dem godt og tilsæt olivenolie og forårsløg, som er skåret i fine ringe. Smag til med salt og evt. peber, hvis du har lyst.

Til mosen serverede jeg ovnstegt kylling marineret i yoghurt og en masse krydderier, men den sad ikke lige i skabet, så der må eksperimenterne fortsætte lidt endnu.

Skriv et svar

