Rabarberkage fra Brugsen

Rabarberkage5

Jeg har vist skrevet det før, men foråret er min ynglings mad-tid. Efter en lang vinter begynder der endelig at komme friske, sprøde grøntsager, frugter og bær. Rabarber er noget at det første, der kommer i haven, og hvis man er heldig, så giver rabarberplanten i rigelige mængder. Sådan er det i hvert fald i mine forældres have, og min mor har hvert år bagt denne her kage mindst en gang, og gerne flere.

Jeg ændrede lidt i opskriften, ikke fordi originalen fejler noget som helst, men bare som et forsøg. Jeg tilsatte ½ tsk. vaniljesukker og lidt revet marcipan, for jeg elsker vaniljesmagen, og marcipanen er med til at gøre kagen ekstra svampet.

Rabarberkage ca. 6-8 pers.:

200g blødt smør
200g sukker
3 æg
150 g mel
1 tsk bagepulver
½ tsk vaniljesukker
50 g revet marcipan

400 g rabarber
3 spsk sukker
1 spsk kartoffelmel

  • Smør og sukker røres sammen.
  • Pisk et æg i ad gangen.
  • Tilsæt mel, bagepulver og vaniljesukker. Rør godt sammen.
  • Tilsæt den revne marcipan til dejen og vend rundt.
  • Hæld dejen over i en smurt springform.
  • Skær rabarberstænglerne i stykker på 1-2 cm.
  • Vend rabarberstykkerne i sukker og kartoffelmel.
  • Fordel rabarberstykkerne over dejen.
  • Bag kagen ved 175 grader i 1 time.
  • Server kagen lun eller kold med cremefraiche til.

Rabarberkage3

Skriv et svar

