Luksus citronmåne – gæsteindlæg

IMG_7182

En god veninde lavede Mette Blomsterbergs citronmåne til en fest i vinter, og først da gik det op for mig, at citronmåner er meget mere end den generiske, skriggule halvmåne til en 10’er i Netto. Så sådan en måtte jeg da også prøve at lave. Mette Blomsterbergs opskrift ser ved første øjekast en smule besværlig ud, men da jeg først kom i gang synes jeg nu, at det gik meget let. Jeg fulgte opskriften ret præcist, dog brugte jeg “flydende økologisk vanilje” (korn udtrukket fra Bourbon vaniljestænger) i stedet for en vaniljestang og lavede en tyk glasur uden at varme den op som i den originale opskrift.Opskriften er gengivet nedenfor, som jeg lavede den.

Citronmåne

Springform, der er ca. 25 cm. i diameter smurt med smør

Dej A:
250 g. stuetempereret smør
3 tsk. flydende økologisk vanilje
125 g. flormelis
125 g. rørsukker
150 g. stuetempererede hele æg
100 g. stuetempererede æggeblommer
190 g. hvedemel
65 g. maizena
1 stk. vasket citron (revet skal & saft)

Dej B:
125 g. ren rå marcipan
85 g. sukker
50 g. stuetempereret smør
75 g. stuetempererede hele æg

Citron glasur:
200 g. flormelis
1 stk. vasket citron (saft til glasuren og skal til pynt)
En smule vand

  • Dej A
  • Den flydende vanilje blandes med det stuetempereret smør, flormelis og rørsukker. Rør ingredienserne godt samme. Tilsæt så de stuetempererede æg og æggeblommer lidt ad gangen og rør til massen er ensartet.
  • Derefter blandes hvedemel og maizena og sigtes ned i dejen. Det vendes forsigtigt i sammen med den revede citronskal og saften fra citronen.
  • Dej B
  • Ælt marcipanen og sukker sammen med hænderne.
  • Ælt derefter smør i lidt ad gangen. Når den masse hænger godt sammen, tilsættes æggene lidt efter lidt og det hele æltes sammen. 
  • Vende nu dej A og dej B sammen og fordel den samlede masse i din spurgte springform.
  • Bag kagen ved 190 grader til den er godt gylden og giver efter ved tryk. Ca. 35 – 40 minutter. Derefter skal kagen afkøles. Jeg lavede min kage aftenen, før den skulle serveres, og den kunne sagtens tåle at stå natten.
  • Citron glasur
  • Skallen rives af citronen. Lad den evt. lufttørre en smule, så burde den blive lettere at fordele.
  • Saften fra en ½ citron, flormelissen og et par dråber vand røres godt sammen. Fordel derefter glasuren på den afkølede kage og drys straks med den lufttørrede citronskal.

IMG_7164

Skriv et svar

