Afprøvning af Amo’s surdejsbrød-blanding

Amobrød4

For lidt tid siden gav Amo mig mulighed for at afprøve deres nye surdejsbrødblanding. Jeg er ikke en haj til at bage, og jeg regner ikke med, at jeg i fremtiden kommer til at lave min egen surdej. Derfor tænkte jeg, at det lød som en sjov mulighed for få et friskbagt surdejsbrød fra min egen ovn.

AmobrødCollage

Amo havde sendt 2 poser sammen med ideer og inspiration til brødbagning. Et af de vigtigste fifs var nok at sørge for en fugtig overflade på brødet, når det kommer ind i ovnen, det sikrer en sprød og hård skorpe.
Første blødblanding blev til to helt almindelig brød, et bagt uden form, og et bagt i en rugbrødsform. Begge fik en dejlig sprød overflade. Et par uger efter bagte jeg så den anden omgang og lavede et stort focaccia med rosmarin, havsalt og olivenolie.

Amobrød5

Brødblandingerne er nemme at gå til og kræver ikke særlig meget arbejde. Det eneste, jeg kæmpede lidt med, var, at dejen var meget fugtig og derfor svær at forme. Smagen havde den rette syrlighed, krummen var dejlig sej med en fin fordelig af lufthuller, og skorpen var krasende sprød. Brødet kan sagtens holde sig et par dage, selvom skorpens sprødhed dog aftager, tørrer brødet ikke ud.

Brødblandingerne var sjove at afprøve, og det er nem måde at komme til at føle sig som en mester-bager. En eller anden dag bliver jeg en god brød-bager, men indtil da så er brødblandingerne en god løsning til at springe over, hvor gærdet er lavest.

Skriv et svar

