Luksus i London

Min søster Anna og jeg var et smut i London i påsken. Foruden en overdreven masse shopping skulle vi selvfølgelig også nyde byens kulinariske muligheder. Det blev samlet set til en bredspektret oplevelse med trestjernet michelin-oplevelse hos Gordon Ramsey (som du kan læse mere om i morgen), afternoon tea på Dorchester, klassisk britisk sunday roast på en gastropub, flot engelsk bagværk og meget mere.

Vores første aften var på gastropubben Princess of Shoreditch, der er meget rost og indehaver af en bib gourmande. Vi havde bestilt bord, og det var en god ide, for der var fuldt hus.

IMG_4405

Da det var søndag, var der traditionel sunday roast, som vi selvfølgelig gerne ville prøve. Det var the full monty, lækre stege, kogte grøntsager, sauce (tyk mørk gravy), kartofler stegt i andefedt og Yorkshirepudding. Jeg fik en “mixed roast”, som bestod af roastbeef, porchetta og kylling, mens Anna alene fik det møre oksekød. Det var virkelig klassiske og lækre stege, som alle levede fuldt op til forventningerne. Tilbehøret var desværre svingende. Grøntsagerne og saucen var meget vellykkede, men var kartoflerne simpelthen kolde, da de blev serveret. Til gengæld var Yorkshirepuddingen imponerende stor og velsmagende.

IMG_4391

Jeg havde allerede på forhånd besluttet mig for, hvad jeg ville have til dessert. Jeg ville nemlig prøve en klassisk engelsk dessert “sticky toffee pudding”, der blev serveret varm med flødekaramelsovs og vaniljeis. Og hold nu op, hvor var den bare god. Anna valgte en rabarber-æble-crumble med “custard”. Crumblen blev serveret varm og var glimrende, men ikke ekstraordinær. Min sticky toffee pudding var til gengæld enestående god. Flødekaramelsaucen var sød og cremet, og kombineret med den kolde vaniljeis og den varme kage, var det ren velsmag og en perfekt mundfuld. Intet mindre!

IMG_4400

Princess of Shoreditch gav os en god start på Londonturen. Betjeningen var en kende anonym, men ikke dårlig, og det samme kan siges om omgivelserne. Måltidet var klassisk britisk, velsmagende og rimeligt ift. prisen. Det må give fire Ellevild gafler herfra, og restauranten kan godt anbefales, hvis du en dag er i London og vil prøve en sunday roast. 

ANMELDELSE_50pxANMELDELSE_50pxANMELDELSE_50pxANMELDELSE_50px

Da vi skulle i teatret en aften, kom vi tilfældigvis forbi en af Jamie Olivers “Jamie’s Italian“. Jeg havde læst lidt om Jamie Olivers restauranter på forhånd, og jeg var ret usikker på, hvordan standarden ville være, men vi besluttede os for at give kæden en chance. Restauranten var i to etager, og vi fik bord i en overraskende hyggelig kælder, hvorfra jeg kunne se ud i det halvåbne køkken.

IMG_4540

Til forret valgte jeg en snack – store grønne oliven og oliventapanade serveret iskoldt (bogstavelig talt) med sprøde brødflager til. Anna fik en flot fennikelsalat med appelsin- og blodappelsin, hvor fenniklen var tøjlet rigtig fint af sødmen i appelsinerne. Begge dele var meget velsmagende!

IMG_4520

IMG_4515 IMG_4518

Til hovedret valgte jeg en “veal milanese” med parmasan, trøfler og æg, og dertil hvidløgspomfritter. Jeg var ikke super imponeret. Kødstykket var stort og overvældende, og retten ville virkelig have gavnet af at få lidt modspil til de meget fede smage.

IMG_4526

Anna kunne ikke beslutte sig for en hovedret, så i stedet fik hun to forretter –  en risotto med trøffel og ravioli med kalv i en safran-smør sauce. Risottoen var velsmagende, men noget ens i smagen. Raviolien var spændende, men lidt voldsom med safranen.

IMG_4532

IMG_4522

Der var bestemt rum til forbedring på “Jamie’s Italian”, men de gode forretter og den entutiatiske tjener, der præsenterede retterne i bedste Jamie Oliver-stil med et malerisk ordforråd, udløser 3 store Ellevild gafler.

ANMELDELSE_50pxANMELDELSE_50pxANMELDELSE_50px

Hvor Jamie Oliver-besøget ikke var planlagt, var vores afternoon tea på Dorchester til gengæld sikret mere end en måned i forvejen. Det er et af de helt klassiske te-steder på linje med Ritz og Lanesborough mv.

IMG_4730

Den klassiske afternoontea startede som det hør og bør sig med fingersandwich. Her var varianterne: agurk og creme cheese, æggesalat, kylling med mayonnaise, pesto, mozzarella med pesto og tomat, laks og urtedressing.

IMG_4689

Efter sandwichene kom der en lille mundrenser i form af en lille kop chokolademousse med mokkasmag. Lidt mærkeligt at få introduceret kaffesmagen pludseligt, både fordi vi jo var der for at drikke the, men også fordi den ikke rigtig rensede smagsløgene. Men det var da en fin lille servering.

IMG_4694

Derefter var der lune scones i to variationer – dvs. med og uden rosiner. Dertil serveredes en helt klassisk clotted cream, hindbærmarmelade og vindruemarmelade. Jeg bliver nok aldrig den store fan af clotted cream, jeg synes, at det smager af for lidt, men måske er det en smag, jeg bare skal vænne mig til.

Men så blev det endelig tid til de smukke kagekreationer!

IMG_4702 IMG_4726

Kagerne var ret forskellige – fra den friske ende af skalaen, hvor der var kager med appelsin og blodappelsin og fraglite med jordbær, over i den tungere ende med en kage med chokolademouse og en fransk linse af en art foruden pastaciemacaron.

IMG_4709

Til herlighederne fik vi pink champagne og dejlig the. Earl Grey med citron til Anna og vaniljethe til mig. Champagnen fik vi på husets regning, da der desværre havde sneget sig en beskidt tallerken hen foran mig. Det var jo ikke så heldigt, men der blev kompenseret for det på fineste vis, og tjenerne var med at gå bagover for at undskylde.

Det var en dejlig, lidt dyr, eftermiddagsthe på Dorchester, hvor der blev holdt på formerne og serveret kunstfærdige kager i meget engelske og luksuriøse omgivelser. Det må give fem Ellevild gafler.

ANMELDELSE_50pxANMELDELSE_50pxANMELDELSE_50pxANMELDELSE_50pxANMELDELSE_50px

Men nu behøver man jo ikke altid gå på restaurant for at få pirret smagsløggene eller få nye oplevelser og inspiration. En tur i Harrods kan gøre det samme! Her er lidt indtryk af flotte påskekager, hot cross buns og simnel cake.

London påske

2 thoughts on “Luksus i London

  1. Hej Ellen – Fedt indlæg! London er bare en super by, i sær når det gælder mad. Hvis du nogensinde skal til London igen, er der beskrevet en udmærket rejseguide her.

    • Tak for det. Jeg regner helt sikkert med at komme tilbage til London. Som du skriver, så er det en fantastisk by. Besøgte den også i 2012 som du kan læse om her i hvert fald om maden jeg spiste.

Skriv et svar

