Stegt flæsk med persillesovs – gæsteindlæg

IMG_7146

Stegt flæsk er en rigtig dansk køkkenklassiker, som ikke tit finder vej i mit køkken, men en sjælden gang i mellem er det nu rart med en helt oldschoolret som den her. Flæsken skal jo have lidt modspil udover kogte kartofler, og her fik persillesovsen på traditionel vis lov til at fylde det meste. Persillesovsen var helt enkel – letmælk jævnet med maizena, som så var kogt godt igennem  og tilsmagt med lidt dijonsennep, en smule stegefedt og salt og peber. Og selvfølgelig en kæmpemængde hakket persille. I forsøget på at balancere især flæskens tyngde lavede jeg en salat med spidskål, radisser, en smule persille og hvidvinseddike, som blev serveret til.

Stegt flæsk

  • Skiverne af flæsk lægges i en bradepande og trykkes lidt flade. Krydr med salt og peber.
  • Bradepanden med kødet sættes i ovnen, der er tændt på 200 grader.
  • Cirka halvvejs vendes skiverne.
  • Kødet steges til det er gyldent og sprødt. Tiden vil variere efter ovnen – hos mig tog det omkring 30 min.
  • Når kødet er stegt færdigt, lægges det på lidt køkkenrulle, så lidt af det overskydende fedt bliver fjernet.
  • Server med kogte kartofler, persillesovs og spidskålssalat.

IMG_7149 IMG_7162

2 thoughts on “Stegt flæsk med persillesovs – gæsteindlæg

  1. I Nordjylland, hvor jeg er født, hed det Københavner-stegt-flæsk, når kødet var fersk. Der kunne man købe letsaltet stribet flæsk, og det giver en helt anden smag, end hvis man salter kødet, mens det steger. Jeg salter altid skiverne med fint salt om formiddagen. Og så får vi altid brun løgsovs til, for det gjorde vi i mit hjem. Der var engang en hakkebøf med sovs tilbage fra dagen før, og den skulle min far have. Han ville ikke have en ren tallerken til stegt flæsk, og dermed var brun løgsovs født i hjemmet – og vi fik derfor altid stegt flæsk dagen efter, at vi havde fået hakkebøf. Mine børn kunne slet ikke forestille sig andet!

    • Københavner-stegt-flæsk, det passer meget godt for jeg er også fra staden :) Lyder som en rigtig hyggelig familietradition med din fars ynglingstilberedning af kødet og ikke mindst sovs til både børn og voksne.

Skriv et svar

