Kydrede oksefrikadeller og enkel tabbouleh – gæsteindlæg

Oksefrikadeller

Forleden havde jeg besøg af min familie til fødselsdagsfrokost, hvor jeg lavede lidt mellemøstlig inspireret mad med bl.a. baba ganoush og tabbouleh. Det passede meget fint til sommervarmen, hvor man ikke har lyst til tung mad. Til gengæld passede det ikke så godt til sommervarmen at lave al maden, men det er jo sjovt at have en anledning til at komme i køkkenet og gøre lidt ekstra ud af det, uanset at solen bager om kap med ovnen.

Nå, men fødselsdagsfrokosten bestod af en del småretter (kyllingelår med rub og grillspyd), dip (artiskokdip, baba ganoush, mandelpesto med rød peberfrugt og raita) samt brød fra Lagkagehuset og min mors knækbrød. Og så selvfølgelig de krydrede oksefrikadeller og tabboulehen, hvor opskrifterne er nedenfor. De krydrede oksekødsfrikadeller er inspireret af tyrkiske keftakødboller, og tabboulehen er holdt helt enkelt med få og gode ingredienser, men den kan selvfølgelig varieres på utallige måder.

Tabboulehen kunne holde sig i flere dag, mens jeg synes, at oksekødsfrikadellerne blev noget tørre ved genopvarmning (måske pga. lavt fedtindhold?), så jeg vil anbefale, at de serveres friske fra panden.

Krydrede oksefrikadeller, ca. 4 personer

500 g hakket oksekød
2 fed knust hvidløg
1 finthakket løg
½ bundt bredbladet persille
2 tsk spidskommen
1 lille dåse (70 g) tomatpure
1 tsk paprika
1 tsk cayenne peber
½ tsk stødt kardemomme
1 tsk stødt koriander
salt og peber

  • Rør alle ingredienserne sammen i en skål.
  • Form farsen som frikadeller og steg på panden. Server med lidt frisk persille drysset over.

Nu er det jo sommer, og hvis I andre er bedre til at få gang i grillen end jeg, kan man sagtens forme frikadellerne på et spyd og stege dem over kullene. Det vil helt sikkert også være lækkert.

tab

Tabbouleh, ca. 3-4 personer

3 dl bulgur
1 bdt. bredbladet persille
500 g tomater
1 citron
½ dl olivenolie
½ tsk. stødt spidskommen
Salt og peber

  • Kog bulguren efter anvisning på pakken. Når bulguren er kogt, hældes vandet fra, og bulguren stilles til afkøling.
  • Når bulguren er afkølet, renses den bredbladede persille, som skal hakkes fint. Nogle foretrækker kun at anvende bladene, og det er jo en smagssag. Jeg plejer nu ikke at nippe helt oppe ved bladene, for jeg vil gerne have lidt af de finere stængler med, som også smager godt.
  • Fjern derefter kernerne i tomaterne og hak dem fint.
  • Bland nu bulguren med de hakkede tomater og den hakkede persille sammen i en skål.
  • Derefter presses saften fra citronen ud over og olivenolie og spidskommen tilsættes. Og så selvfølgelig lidt salt og friskkværnet peber. Smag godt til – balancen mellem citronen og olien kan være lidt delikat at ramme.

Som nævnt kan tabbouleh varieres meget, og der findes utallige opskrifter. Normalt er der mynte i, men det er ikke min favorit, så det undlod jeg. Man kan også fx komme lidt hakket agurk eller hakket rød peberfrugt i, hvis man har lyst til det. 

Skriv et svar

