Let og lækker raita – gæsteindlæg

Grøn raita pm

Her om sommeren kan det være lækkert med en kølig salat/dip baseret på en mager yoghurt og med masser af grøntsager. Tit ender det med den græske klassiker tzatziki med den gennemtrængende hvidløgssmag, men et lækkert alternativ er den milde, indiske raita.

Til min fødselsdag prøvede jeg denne opskrift fra Brdr. Price, men da jeg ikke er så glad for mynte, har jeg udeladt dette. Jeg skriver opskriften, som jeg lavede den, da jeg også justerede lidt i forholdet mellem yoghurt og grøntsager. Og da jeg skød genvej ved at bruge græsk yoghurt i stedet for selv at dræne almindelig yoghurt naturel, var raitaen hurtig lavet. Let og lækkert!

Raita, 4 personer:

6 dl græsk yoghurt (eller drænet yoghurt)
3 spsk finthakket koriander
½ spsk finthakket frisk grøn chili uden kerner
Saften fra ½ lime
5 modne tomater
1 agurk

  • Del agurken og fjern kernene. Skær derefter agurken i mindre tern. Tomaterne udkernes også og skæres i mindre tern.
  • Rør yoghurten med agurk og tomat og tilsæt derefter den hakkede koriander, grønne chili og størstedelen af limesaften. Smag til med salt og peber og evt. lidt mere limesaft.
  • Lad den stå køligt i mindst en times tid og meget gerne længere. Du kan sagtens lave raitaen dagen før, den skal serveres.

Raita serv

Raitaen er i boksen og i skålen yderst til højre (den lyse dip). Det gik lidt stærkt, så nåede ikke lige at få et close up af den!

Skriv et svar

