Frisk, britisk sommerdrink: Pimm’s No. 1 – gæsteindlæg

IMG_6586

Min første cocktail med Pimm’s No. 1 smagte jeg, da jeg – ligesom horder af andre unge danskere – boede i London, og drinken er lige så britisk for mig som Big Ben og Harvey Nichols!

Pimm’s No. 1 er en slags krydret ginbaseret likør/sød vermouth, som ikke er så stærk (25% alkohol). Opskriften på den rødlige drik er hemmelig, og det er svært at beskrive smagen præcist, men der er helt sikkert nogle citrus- og bærsmage sammen med nogle varmere krydderier og urter. Pimm’s No. 1 kan serveres “on ice”, men jeg foretrækker klart cocktailversionen med masser af frugt. Det er en oplagt sommerdrink – enten til en god aften på altanen eller som velkomstdrink til festlige lejligheder. Normalt ville jeg ikke servere den til mad, men velkomstdrinks har det jo med at snige sig med til bords, og det kan jo også være lækkert.

Pimm’s No. 1

Pimm’s No. 1
7-Up (eller Ginger Ale eller lemonade/juice etc.)
Agurk
Lime
Appelsin
Jordbær
Isterninger

  • Skær agurk, lime og appelsin i skiver og skær både af de friske jordbær. Beregn ca. to skiver agurk, en skive lime, en skive appelsin og et jordbær pr. person.
  • Fordel frugten i glassene eller drinksbowlen og tilsæt en del Pimm’s No. 1 med tre dele kølig 7-Up. Server med isterninger.

Der er mange muligheder for variationer, det kan også være rigtig lækkert med mynte, tynde både af æbler, hindbær, brombær etc. Og foretrækker man sin drink stærkere, fx en del Pimm’s til to dele 7-Up, tilsætter man selvfølgelig bare mere Pimm’s.

IMG_6630

3 thoughts on “Frisk, britisk sommerdrink: Pimm’s No. 1 – gæsteindlæg

    • Ja, det kan man vist sagtens. Jeg har i hvert fald set den online flere steder, og også rundt omkring i nogle af de mere velassorterede butikker – tror måske Irma…

Skriv et svar

