Nigella craze I: Pocheret kylling med grønne linser – gæsteindlæg

IMG_6661

I fødselsdagsgave fik jeg Nigellas Lawsons kogebog “Nigellas køkken”, og den er simpelthen så indbydende. Ej, hvor er der mange retter, der lokker. Så jeg fik hurtigt kastet mig ud i at prøve en opskrift, nemlig pocheret kylling med bacon og linser.

Da det lokale supermarked ikke er helt så velassorteret, skiftede jeg lidt ud i ingredienserne – olivenolie og et fed hvidløg i stedet for hvidløgsolie, grønne linser i stedet for puylinser, den engelske sennep blev til dijonsennep, og så undlod jeg mynte, da det ikke lige er mig. Nå, men bortset fra det (!), holdt jeg mig nogenlunde til opskriften. Det blev til en meget mættende og lækker ret, som nemt kan varmes op dagen efter med et godt resultat.

IMG_6480

Pocheret kylling, 2-4 personer:

4 spsk olie
1 fed presset hvidløg
200 g bacon i tern
2 gulerødder, skrællede, halverede og grofthakkede
2 porrer, rensede, halverede og grofthakkede
1 bundt kruspersille, hakket
Revet skal af 1 økologisk citron
250 gram grønne linser
2 tsk dijonsennep
500 g kyllingeinderfileter
1.000 ml vand
Salt og friskværnet peber efter smag

  • Steg bacontern, gulerødder, porrer, hvidløg, halvdelen af den hakkede persille og citronskal i olien i en tykbundet gryde. Husk at gryden skal være stor nok til at rumme hele retten. Steg i mindst 7 minutter og rør hyppigt rundt.
  • Tilsæt linserne i gryden og steg i yderligere et minut. Tilsæt derefter senneppen.
  • Læg kyllingefiletterne øverst i gryden og tilsæt vandet. Bring det hele i kog, læg låg på og lad det simre over svag varme i 30 minutter, indtil kyllingen er er kogt, og linserne er møre.
  • Smag til med salt og peber, og tilsæt resten af den friske persille.
  • Server evt. med flûtes og en enkel grøn salat, eksempelvis romainesalat.

IMG_6592

Skriv et svar

