Sammenbagte kanelsnegle

Kanelsneglsammenbagt21

Nu hvor det igen er blevet efterår, ja faktisk næsten vinter, blev det tid til at lave en omgang kanelsnegle.
Har i det også sådan, at I bedst kan lide midten af kanelsneglene? Sådan har jeg altid haft det. Faktisk spiser jeg altid kanterne først, hele vejen rundt og slutter så med midten.

Jeg har ret mange gange set amerikanske opskrifter, hvor kanelsneglede bages helt tæt sammen, og i en form, enten en springform eller en bradepande. Så undgår man de tørre kanter. Så nu skulle det afprøves, og jeg kan varmt anbefale denne fremgangsmåde. Alle sneglene blev saftige og bløde. Selv dem i kanten. De blev lidt sprøde, men slet ikke tørre. De sammenbagte kanelsnegle kan anrettes flot, så den føles som en hel kage. Du kan skære stykker af den, som hvis det var en normal kage, eller gøre mig jeg, brække sneglene fra hinanden en efter en.

Jeg brugte denne, min sædvanlig opskrift på kanelsnegle, men denne her gang tilsatte jeg en del mere mel, ca. 100 g mere, så som altid når du laver dej, så mærk dig frem. Den må ikke blive for tør, men den skal kunne slippe skålen, når den er æltet igennem.

Kanelsnegle ca. 15 stk. eller 1 springform fyldt:

Dej:
400 g hvedemel
100 g margarine eller smør
50 g gær
50 g sukker
1 æg  (+1 æg til pensling)
2 dl lunken mælk

Fyld:
100 g smør
100 g brun farin
2 tsk kanel

  • Gæren opløses i den lune mælk. Smør, sukker, æg og mel tilsættes, og dejen æltes godt igennem. Form dejen til en kugle og lad den hæve tildækket og lunt i ca. 20 minutter.
  • Rør smør, kanel og brun farin sammen til fyldet.
  • Dejen rulles ud til et rektangel, og fyldet smørres ud i et jævnt lag. Rul dejen sammen på den lange led og skær skiver på ca. 2 cm størrelse.
  • Fordel sneglene i en springform, så den danner en cirkel, der skal være ca. 1 cm imellem hver snegl. De steder, hvor der er lidt meget luft, kan du placere de mindre ender.
  • Lad sneglene efterhæve tildækket i ca. 20 minutter.
  • Pensel sneglene med et sammenpisket æg og bag dem i ca. 10-20 minutter ved 225 grader.
  • Når de sammenbagte snegle er afkølede, pyntes de med hvid glasur.

Kanelsneglsammenbagt41

4 thoughts on “Sammenbagte kanelsnegle

  1. De ser bare rigtig lækre ud! Hvis man laver en option, altså ca. 15 stk. kanelsnegle? Hvor mange springforme skal jeg så bruge? :-)

    • Jeg brugte en enkelt springform. Hvis du har lidt ekstra dej til overs, kan du bage dem i en mindre firkantet bageform, eller i små muffinsforme.

  2. Selvom jeg gav kagen 15 minutter i ovnen var det rent dej i midten. I betragtning af at jeg plejer at give alm snegle ca 12 minutter i ovnen, giver det mening at den skulle have noget mere. Vil gætte på at ca 25 min havde været mere passende, i hvert fald i min ovn.

    • Hej Lotte
      Tak for feedback. Jeg vil prøve at bage en omgang i min nye ovn, men det det kunne godt lyde til at du har ret i at 10 minutter er for kort tid.

Skriv et svar

