Marengsjuletræer – gæsteindlæg

IMG_7102e

Jeg ved ikke, hvad der er med marengs og mig, men jeg synes, at det er så sjovt at forsøge at lave små figurer af æggehvidemassen, der ikke altid helt lader sig tæmme. Det må kalde på en indre dekoratør. Så da jeg faldt over nogle søde billeder af marengsjuletræer, tænkte jeg straks, at den kunst måtte jeg prøve at gøre efter. Der er flere forskellige teknikker til det, og resultatet afhænger i høj grad af, hvilken tyl man bruger. Jeg prøvede mig lidt frem og endte med at foretrække en mellemstor stjerneformet tyl eller en rund tyl. Der er sikkert flere avancerede og fantasifulde måder at gøre det på, men den valgte fremgangsmåde her er rimelig enkel, så der burde alle kunne være med. Ift. farvevalg brugte jeg pastafarve til de grønne træer, men jeg tog også en smule af den hvide marengs fra, så jeg lavede et par hvide (snedækkede) juletræer.

IMG_7128e

Marengsjuletræer, ca. 30 stk.

3 past. æggehvider
2 dl sukker
Grøn pastafarve
Pynt til dekoration, eksempelvis sukkerstjerner, sukkersnefnug, sukkerperler eller lign.

  • Pisk æggehviderne stive og vend lidt efter lidt sukkeret i.
  • Når massen begynder at tage form, kommes den grønne farve i massen.
  • Bliv ved at piske til marengsen er skinnende og kan holde flotte stive toppe.
  • Kom massen op i en sprøjtepose med en tyl. Du kan enten sprøjte med en stjerneformet tyl, hvor du laver en samlet top af marengsen for hvert juletræ. Eller du kan sprøjte med en rund tyl, hvor du laver 3 runde toppe i mindre og mindre størrelse oven på hinanden. Uanset hvordan du vælger at gribe det an, skal marengsjuletræerne sprøjtes ud på en bageplade beklædt med bagepapir.
  • Pynt med den sukkerdekoration, som du har lyst til at bruge. Jeg brugte stjerner og snefnug.
  • Bag marengsen ved 100 grader i 1 time.

IMG_7163e

IMG_7173e

2 thoughts on “Marengsjuletræer – gæsteindlæg

    • Tak, det var også sjovt at lave dem. Og et overskueligt projekt her i den travle juletid. Selv om jeg kunne være blevet ved med at pynte – måske kunne lidt chokolade i bunden være både lækkert og fint …

Skriv et svar

