Søde sukkerpastiller med hindbær og rom

Sukkerknapper62

Egentlig ville jeg bare have lavet pebermyntepastiller. Men på en eller anden måde var hele Aabenraa tørlagt for pebermynteekstrakt. Så derfor hev jeg hindbæressens og romessens frem og lavede sukkerpastillerne med det. Især hindbærversionen var jeg glad for. Du kan sagtens tilsætte en del frysetørret hindbær. Det giver en flot farve, og får hindbærsmagen til at være ekstra intens.

Sørg for at justere massen med ekstra flormelis, hvis du tilsætter meget essens. Det er vigtigt, at pastillerne ikke bliver for flydende, så bliver de for flade. Jeg kunne ikke få pastillerne til at tørre på køkkenbordet (eller også var jeg for utålmodig) så jeg tørrede dem i ovnen. Det virkede rigtig godt, og det vil jeg helt sikkert også gøre næste gang.

Sukkerpastiller med hindbær- eller romsmag og chokoladeovertræk. 50-80 stk.:

1 bæger æggehvide
400 g flormelis
2 tsk. romessens eller hindbæressens
Evt. 3 tsk. frysetørret hindbær, pulveriseret eller revet
200 g mørk chokolade

  • Rør æggehvide og flormelis sammen i en skål.
  • Del evt. portionen i 2 og kom romessens i den ene portion, og hindbæressens og frysetørret hindbær i den anden portion.
  • Sprøjt sukkermassen ud på bagepapir, så du laver små runde pastiller.
  • Stil dem til tørre i ovnen i ca. 1 time ved 50-80 grader. De skal ikke bage, de skal blot tørre, så de bliver hårde.
  • Smelt chokoladen og overtræk pastillerne med den. Drys evt hindbærversionen med lidt pulveriseret frysetørret hindbær.

Sukkerknapper42

Skriv et svar

