Mørke chokoladetrøfler med lakrids

Trøflerlakrids1

Hvis man virkelig godt kan lide mørk chokolade, så er de her trøfler lige sagen. De er lavet med 70% chokolade, Ecuador fra Callebaut. En meget intens og bitter chokolade. Jeg er så heldig, at jeg har fået 6 forskellige prøver på chokolade fra Callebaut, så jeg glæder mig til at få afprøvet flere af chokoladerne i fremtiden.

Jeg har lavet trøflerne ret små, da smagen af den mørke chokolade og lakridspulveret sammen er super intens. Hvis du gerne vil skrue lidt ned for intensiteten, så brug en chokolade med lavere kakaoindhold. Trøflerne kan smages til med forskellige slags alkohol, men jeg synes smagen var så intens, at jeg foretrak dem som de var.

Chokoladetrøfler med lakridspulver:

100 g mørk chokolade, gerne 70%
50 g fløde
2 spsk. lakridspulver

  • Varm fløden op til kogepunktet.
  • Hak chokoladen i mindre stykker.
  • Hæld den varme fløde over chokoladestykkerne. Lad det stå i et minut, og rør så grundigt rundt.
  • Stil trøffelmassen i køleskabet i mindst 2 timer.
  • Form små kugler af trøffelmassen med hænderne eller en teske. Det sviner lidt, men hænderne giver det bedste resultat.
  • Rul trøflerne i lakridspulveret til de er godt dækkede.
Skriv et svar

