Ragusa: Ristede hasselnødder i nougat med chokolade

Ragussa11

Så blev det endelig den 24. december! Jeg er sikker på, at I alle går og glæder jer til i aften, hvor bordet er fyldt med alle de dejlige julelækkerier. Jeg glæder mig i hvert fald, så jeg slutter lige jule-slutspurten med denne her opskrift.

Jeg prøvede Ragusa første gang for et par måneder siden, da en kollega havde taget en rigtig stor portion med på arbejde til os. Jeg kan faktisk normalt ikke lide nougat, men kombinationen med de ristede hasselnødder var bare helt vildt god. Så sådan en omgang måtte jeg naturligvis lave her til jul.

Opskriften er lavet lidt på slump, da den jo kun består af 3 forskellige ingredienser. Det er nemt at tilsætte mere af din ynglingsingrediens, som i mit tilfælde klart var de ristede hasselnødder.

Ragusa:

200 g mørk chokolade
275 g blød nougat
100 g hasselnødder

  • Beklæd en lille form på ca. 21×18 cm. med bagepapir og stil den til side.
  • Fordel hasselnødderne jævnt på en bageplade og rist dem ved 180-200 grader i 10 minutter. Hold øje med ovnen, de skal ud når de begynder at dufte ristede.
  • Kom hasselnødderne op i et rent viskestykke og gnid dem mod hinanden, indtil hinderne er fjernet.
  • Smelt halvdelen af chokoladen og smør den ud i et tyndt lag i bunden af den lille form. Køl af i køleskabet.
  • Smelt nougaten og fordel et meget tynd lag ovenpå chokoladen.
  • Drys hasselnødderne ud i den bløde nougat. De skal ligge i ét lag, men gerne meget tæt. Fordel resten af nougaten over, så nødderne er helt dækkede. Stil formen på køl igen.
  • Når nougaten er stivnet smeltes det sidste af chokoladen og smørres ud i et tyndt lag på toppen af nougaten.
  • Lad chokoladen stivne fuldstændig, inden Ragusaen skæres ud i små firkanter.

Jul1

Så er der kun tilbage at ønske rigtig glædelig jul!

Skriv et svar

