Macarons fra Amo

MacaronAmo71

Nogle gange har man lyst til at springe over, hvor gærdet er lavest. Så da Amo skrev og spurgte, om jeg havde lyst til at prøve deres nye Macarons kageblandinger, tænkte jeg at det var en fin mulighed for at se, om det var en god genvej. Macarons er nemlig en tidskrævende kage at lave. Anna og jeg havde stor succes med de macarons vi selv bagte. Så på forhånd var Amo’s kageblandinger oppe imod hård modstand.

For lidt tid siden kastede jeg mig i ud i køkkenet og afprøvede både jordbær og chokoladevarianten. Instruktionerne på pakken var nemme at følge. Dejen til skallerne skulle bare piskes, til den blev lys, det var super nemt, og derefter sprøjtes ud. Med i pakken følger en sprøjtepose. Her ville det have været rart med en angivelse af, hvor store cirklerne skulle være. Så jeg startede forsigtigt ud og prøvede mig frem. Til sidst havde jeg fået en god fornemmelse af det – jeg lavede dem lidt mindre end en 5 krone og så flød dejen ud til ca. en 5 krones størrelse. Mine jordbærskaller dannede små toppe. Toppene kan glattes med en våd finger, det fremgik ikke af pakken, men det er et godt trick.

Da skallerne var bagt, skulle fyldet laves. Det gik også nemt, og især jordbærsmagen var jeg overrasket over. Det smagte faktisk af ægte jordbær, og ikke som den trælse syntetisk smag jeg havde forventet. De to cremer skulle så fordeles på skallerne. Her ville det havde været rart, hvis der havde været 2 sprøjteposer med i æsken, da det er noget besværligt at fordele det med en ske. Så jeg hev mine egne sprøjteposer frem. En frysepose kunne måske også bruges.

Nu til det vigtigste, nemlig konklusionen. Smagen på både jordbær- og chokolademacarons’ne var fin, de var begge meget søde. Og selvom macarons skal smage sødt, så var de lige en tand for søde til mig. Begge varianter blev reddet af deres smørcreme, hvor jordbærcremen rent faktisk smager af jordbær. Chokoladecremen smager lidt i retning af ubagt chokoladekage, hvilket jeg egentlig godt kan lide.

Desværre synes jeg, at konsistensen på macarons’ne blev forkert. Det er meningen, at skallerne skal bestå af en tynd yderskal med et luftigt indre og en lidt mere sej bund. Sådan at skallerne er en mellemting imellem marengs og makroner. Men skallerne blev alt for hårde. Og de var tættere på makroner end marengs. Jeg havde fulgt instruktionerne til punkt og prikke, så om det er min ovn, den er gal med, det ved jeg naturligvis ikke. Kagerne skulle ifølge fremgangsmåden stå 1 time i køleskabet. Jeg prøvede at lade macarons’ne stå natten over, for at se om det hjalp lidt, men desværre sugede de ikke fugt nok til at gøre nogen forskel.

Jeg ved, at Amo macarons er oppe imod hårde odds til mig, da jeg har været forkælet med nogle rigtig lækre macarons, fra blandt andet Ladurée og Pierre Hermé. Men macarons skal tage tid, de skal være lidt besværlige at lave. Det er en del af fornøjelsen ved at bide ned i dem. Man ved hvor meget tid og omsorg, der ligger bag hver eneste lille kage.

Så selvom det er prisværdigt, at Amo prøver at gøre dem til en hurtig kage, så vil jeg holde mig til, at macarons altså tager den tid, de nu skal tage. Men som en hurtig løsning til nogle små yndige kager, da kan Amos macarons bestemt godt bruges.

MacaronsAmoCollage

11 thoughts on “Macarons fra Amo

  1. Enig, jeg har den samme oplevelse. Min datter er dog begejstret, hun kan nemt lave dem sammen med en veninde. Og så kan hun lave dem rigtigt sammen med mig.

    • Det lyder rigtig hyggeligt. Tit afhænger resultatet jo af, hvilke forventninger man går ind til det med. Og så er det jo dejligt at der er nogle smutveje, til de nemme dage.

  2. Hejsa :-)
    Jeg vil gå i kast med amo macarons.
    Men jeg er kommet i tvivl, der står på pakken at de skal i køleskabet i mindst 1 time, eller gerne i køleskabet til dagen efter ?
    Hvad har i gjort ,?

    • Jeg prøvede at spise dem med det samme. De var ret hårde. Jeg tror de anbefaler at man sætter dem på køl, for at bundene bliver noget blødere. Men for mig, var de stadigvæk hårdere end jeg ønskede efter en nat på køl :-)

    • Super. Hvordan blev dine i konsistensen? Bløde eller hårde?

  3. Hej Ellen
    Det er et halv-gammelt opslag, men jeg er nødt til at spørge. Jeg er, hvis jeg selv skal sige det, lidt af en ørn i et køkken, og elsker at eksperimentere, også med kager. Jeg fik fingrene i en af Amo Macarons-pakkerne, og måtte straks give mig i kast med det. Første udfordring viste sig med det samme – nemlig det faktum at vandet skulle være 50 grader varmt. Jeg har intet termometer til mad, og skønnede mig frem til ca 50 grader (hvilket jeg syntes er ret varmt). Derefter fulgte jeg piske og hviletiden til punkt og prikke, men mine macarons flød efter 5 min meget ud, og da de skulle i ovnen var de næsten flødet sammen allesammen. Turen i ovnen gjorde det ikke bedre, og de hævede aldrig rigtig op, og blev i stedet flade, klistrede og hullede, og ikke den fine matte overflade, som jeg gerne ville have. Derfor må jeg spørge: tempererede du vandet? I så fald hvordan? eller er der andet der er gået galt med det resultat?

    • Jeg husker faktisk ikke om jeg brugte termometer, men jeg husker min dej som lidt fast, som dog flød ud da den havde stået. Mit største problem var at bundene var så alt for hårde, da de var bagt. Hvis du har mod på at bage macarons en anden gang, så vil jeg anbefale at du prøver denne her opskrift https://ellevildmad.wordpress.com/2012/05/05/macaroons/ , den havde jeg stor succes med. Og det var ikke voldsomt mere besværligt end amo’s :-)

Skriv et svar

