Gammeldags oksesteg med brun sovs og kartofler

Oksesteg

Har i lagt mærke til at det er lidt for længe siden, at jeg har fået opdateret bloggen? Det er der en god forklaring på. Jeg har nemlig været så uheldig at blive ramt af en omgang virus, som i sidste ende resulterede i at jeg midlertidig mistede både smags og lugtesansen. Er det ikke noget nær det værste for en madblogger? Så der har været helt stille i mit køkken og min mad-verden. Men nu er smagssansen ved at være normal igen, og dermed er madlysten ved at være tilbage.

Så jeg lægger bildt ud med en opskrift jeg ikke har fået delt med jer før. Nemlig gammeldags oksesteg, som er en af de slags retter jeg lige pludselig kan få lyst til, selvom det er flere år siden jeg sidste har fået det. Det er egentlig ikke fordi det er svært at lave en gammeldags oksesteg, men alligevel er det helt vildt sjældent noget jeg laver. Jeg synes at sovs og kartofler er et aboslut MUST til oksestegen, men man kan helt sikkert også lave et mere moderne og “nyt-nordisk” tilbehør.

Gammeldags oksesteg, ca. 4 pers. :

1 stk oksebov
1 spsk. smør
1 løg
2-3 dl vand
1 dl madlavningsfløde
Sovsejævner
Sovsekulør
Salt og peber

  • I en passende størrelse gryde brunes kødet grundigt. Det er vigtigt at gryden ikke er for stor. Krydder godt med salt og peber.
  • Snit løget i små tern eller både. Tilsæt løget til gryden.
  • Brun løget i ca. 1 minut og tilsæt derefter vand, til vandet står ca 1½ til 2 cm op fra bunden.
  • Læg låg på gryden og lad kødet småsimre i ca. 2 timer til kødet er fuldstændig mørt.
  • Tag kødet op og lad det hvile tildækket imens du koger skyen ind, til den er intens og koncentreret i smagen. Det tog ca. 10 minutter for mig.
  • Mos løgstykkerne i gryden med en gaffel, imens skyen koger. Løgstykkerne er helt møre, så det burde gå nemt.
  • Når skyen er kogt ind tilsættes lidt fløde og evt. kulør.
  • Kog op og tilsæt sovsejævneren indtil du synes sovsen har den rigtige tykkelse, den skal ikke være for tynd.
  • Skær oksestegen i skiver og server sammen med sovsen, kogte kartofler og dampede grøntsager eller asier.
Skriv et svar

