Rabarber crumblecake

Rabarbercrumble21

Jeg går og håber på, at foråret er lige rundt om hjørnet, og imens jeg venter, er det oplagt at bruge fryserens sidste rabarbere til at bage en kage. Jeg havde denne her dejlige rabarberkage med på arbejdet, for de trængte til en tak-for-hjælpen-kage. Og den var da vist en succes. Kagen bliver dejlig blød og svampet, men stadig med sprøde bidder på toppen. Den ville passe fint med en lille smule creme fraiche til eller måske en lille kugle vaniljeis, hvis man er så heldig at have den slags i fryseren også.
Opskriften har jeg fra Sarahs kager, hvor den også har fået mange roser med på vejen. Jeg havde lidt mindre rabarber, men ellers er det vist kun navnet jeg har ændret.

Rabarber crublecake:

Kage:
280g rabarber i mindre stykker
1 spsk. brun farin
130 g hvedemel
110 g smør
210 g sukker
2 æg
½ tsk bagepulver
En knivspids salt
1 tsk. vaniljesukker

Topping:
85 g blødt smør
85 g havregryn
110 g brun farin
En knivspids salt

  • Start med at blande toppingen ved at nuldre det bløde smør sammen med den brune farin, salt og havregryn. Stil toppingen koldt indtil den skal bruges.
  • I en lille skål drysses rababerstykkerne med 30 g hvedemel og brun farin. Vend rundt, så stykkerne bliver dækket af blandingen.
  • I en ny skål piskes smør og sukker sammen. Pisk derefter æggene i dejen et af gangen.
  • Rør de resterende 100 g mel, bagepulver, salt og vaniljepulver i dejen.
  • Kom dejen i en bageform beklædt med bagepapir, min var ca. 30×22 cm.
  • Fordel rabarberstykkerne over dejen og pres dem lidt ned i.
  • Fordel toppingen i mindre klatter ovenpå kagen og bag den ved 180 grader i 35-40 minutter.
  • Server kagen lun eller kold, eventuelt med vaniljeis eller creme fraiche til.

RabarbercrumbleCollage1

Skriv et svar

